van WW naar ZW uitkering, Kan dat?

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by LinnaA, Feb 20, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. LinnaA

LinnaA Nieuw lid

Feb 20, 2013
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb een belangrijk vraagje namens mijn vriendin:(

vorig jaar 2012 juni tot september kreeg zij een WW uitkering van de UWV
    voor 3 maanden in de periode was ze ook zwanger. eind oktober kreeg ze een zwangerschap uitkering die aan haar wordt uitgekeerd als een Ziektewet uitkering van de UWV wekelijks tussen de 130 en 146 euro
    dat is rond de 570 per maand. Ontzettend weinig...dat vind ik ook met 3 kinderen.

Nu loopt haar ziektewet uitkering van de UWV bijna af. En zij heeft nog geen baan. En zij heeft ook psychische klachten, zware depressie, veel stress en bloedarmoede waardoor ze snel moe wordt. Hiervoor bezoek zij haar huisarts. slikt medicatie en loopt binnenkort bij de fysiotherapie.
    Deze problemen zijn sinds kort bij haar ontdekt en verklaard door instanties

Heeft zij nu recht op een ziektewet uitkering van de UWV? Zo ja, wanneer zou ze haar ziek kunnen melden bij de UWV als zij nog een week zwangerschap uitkering (ziektewet) ontvangt?

PS tijdens haar zwangerschap en na de geboorte heeft zij nooit een WAZO uitkering ontvangen, maar gelijk een ziektewet uitkering van de UWV

Hoop echt een duidelijke antwoord te mogen ontvangen

grtjs

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste LinnaA,

Je wil weten of je vriendin recht heeft op een Ziektewet-uitkering en vanaf wanneer ze zich ziek kan melden bij UWV.
    Je zegt dat je vriendin zwanger was en een zwangerschapsuitkering– en bevallingsuitkering (WAZO) ontving die wekelijks aan haar uitgekeerd werd als een Ziektewet-uitkering.
    Daarnaast zeg je dat ze nooit WAZO ontvangen heeft, maar gelijk een Ziektewet-uitkering van UWV.
    Dit spreekt elkaar tegen.

Er zijn 2 scenario’s denkbaar:

scenario 1

Wanneer ik je verhaal interpreteer kan ik de conclusie trekken dat je vriendin zich wellicht ziek gemeld heeft (als gevolg van haar zwangerschap) en vanuit die situatie nooit de WAZO heeft aangevraagd.

Maar waarom zou haar Ziektewet-uitkering dan binnenkort aflopen?
    De maxduur van een Ziektewet-uitkering is immers 2 jaar.
    Heeft de verzekeringsarts haar dan per een bepaalde datum beter gemeld?

Persoonlijk denk ik dat scenario 2 van toepassing is.

scenario 2

Weet je zeker dat de WAZO niet binnenkort afloopt?
    Je geeft namelijk aan dat je vriendin vanaf eind oktober 2012 een zwangerschapsuitkering toegekend heeft gekregen.
    De WAZO duurt normaliter 16 weken.
    Wanneer ik dus 16 weken na eind oktober reken, kom ik uit op eind februari 2013.
    De WAZO wordt ook net als de Ziektewet wekelijks overgemaakt en kent een vaste einddatum.

Wanneer de WAZO niet op tijd de hoogte van het dagloon heeft weten vast te stellen, ontvang je een standaardbrief van UWV met daarin een voorschotbetaling Ziektewet.
    Wellicht dat de WAZO dus wel is toegekend, maar dat je vriendin denkt dat ze een Ziektewet-uitkering ontvangt.

Wanneer je vriendin ziek is, belt zij de dag na haar bevallingsverlof UWV Telefoon Werknemers (0900-9294).
    Deze einddatum vindt je vriendin in de toekenningsbrief.
    UWV zal de ziekmelding registreren.
    Binnen 4 weken na de ziekmelding ontvangt je vriendin een brief van UWV.
    Heeft je vriendin recht op een Ziektewet-uitkering zal ze met terugwerkende kracht een betaling ontvangen van UWV.
    Vanaf dat moment ontvangt ze weer wekelijks een betaling tot het moment dat ze hersteld is of hersteld wordt verklaard door de verzekeringsarts.

Ik heb inhoudelijk geen inzage in het dossier van je vriendin.
    Is het voor jou en je vriendin nog steeds onduidelijk. Dan verzoek ik je mij een privé bericht te sturen met het telefoonnummer van je vriendin (mits je daar toestemming voor krijgt).
    Ik neem dan met haar contact op.
    Ook kan je vriendin zelf UWV Telefoon Werknemers bellen (0900-9294).

Actuele informatie over wat er gebeurd na het zwangerschapsverlof vind je hier.

Ik wens je nog een fijne dag.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. LinnaA

LinnaA Nieuw lid

Feb 20, 2013
    3
    0
    0
    NULL