Ziek door zwangerschap en einde contract

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Kyara160, 2 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kyara160

Kyara160 Nieuw lid

2 mei 2017
    4
    1
    1
    Vrouw
    Goedemorgen,

ik heb een paar vraagjes. momenteel heb ik een werkgever maar deze gaan hoogstwaarschijnlijk mijn contract niet verlengen. Mijn contract verloopt dan 1 augustus. ben momenteel erg ziek door mijn zwangerschap en zit thuis. wanneer het gaat werk ik halve dagen en anders ben ik thuis in bed.

wanneer mijn contract straks eindigt maar ik ben nog steeds ziek , waar heb ik dan recht op en hoelang?
    en moet de werkgever dan voor deze kosten opdraaien of moeten zij allerlei dingen regelen of werkt dit via het UWV??

kan ik als ik hersteld ben ook nog aanspraak maken op de WW en hoeveel is dit?? ben van plan dan een korte opleiding te volgen om weer in de zorgof de kinderopvang terecht te komen. doe nu overigens iets anders maar heb dit vroeger veel gedaan en zou er dan in terug willen maar dan is een opfris opleiding zeker weten nodig. heb ik dan ook sollicitatie plicht hoe werkt dit?? en hoe hoog is deze WW uitkering. ik heb 5 jaar werkervaring zonder dit jaar meegeteld te hebben. ik beval ergens in november .

alvast bedankt voor uw reactie!!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Hallo Kyara160,

Wat naar dat je ziek thuis zit en kan mij voorstellen dat je vragen hebt.

Je wilt graag weten wat er gaat gebeuren als je contract is afgelopen en je bent nog ziek.
    Op de laatste dag van je contract meldt de werkgever je ziek uit dienst bij UWV. Klik hier voor meer informatie.
    Je ontvangt dan een Ziektewet-uitkering van UWV.

Ben je weer beter? Dan kan je alsnog een WW- uitkering aanvragen, deze wordt voor je bewaard. Klik hier voor meer informatie
    Hoe wordt de hoogte van je WW- uitkering berekend? Hiervoor kijken wij naar het sv-loon dat je hebt verdiend. Meer informatie:
    Vanaf 1 december 2016 tellen de maanden waarin je geen loon heeft ontvangen niet meer mee voor de berekening van het dagloon. Het totale sv-loon wordt dan niet meer gedeeld door 261 dagen maar door het totaal aantal werkdagen die zitten in de maanden waarin je loon kreeg. Je dagloon wordt dan hoger, als je in sommige maanden geen loon kreeg. Naast je loon kunnen wij ook een Ziektewet uitkering gebruiken om je dagloon te bepalen. Dat doen wij als je één van de volgende uitkeringen heeft gehad, in de periode van 12 maanden voordat je werkloos werd:
    - Ziektewet-uitkering;
    - Zwangerschaps-, adoptie- en pleegzorguitkering (WAZO);
    - WW-uitkering bij werktijdverkorting;
    - WW-uitkering bij onwerkbaar weer.

Wil je in de WW starten met een opleiding? Dan heb je daar toestemming van UWV voor nodig. Je overlegt dit met de adviseur werk en dan ook over je sollicitatieplicht tijdens de opleiding. Meer informatie:
    Je weet dat je ook vanuit de WW of Ziektewet een WAZO- uitkering kan aanvragen? Meer informatie:

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Viktoria
    UWV Webcareteam

Deel Deze Pagina