Beste UWV webcareteam, Momenteel woon ik in Frankrijk en ben ik drie maanden zwanger. Echter zal ik binnen kort terugkeren naar Nederland. Nu ben ik ziek door mijn zwangerschap. Kan ik bij mijn aankomst in Nederland mij ziekmelding bij het UWV en heb ik dan recht op een ziektewet uitkering? Ik heb nog geen werk in Nederland omdat ik pas na de bevalling kan gaan werken. Samila
Ik vind het uiteraard heel vervelend voor jou dat je ziek bent maar ik hoop toch heel erg dat het antwoord op je vraag nee is.... Recht op ziektewetuitkering bouw je toch op door te werken? Het zou wat zijn als iedereen die ziek is in het buitenland naar NL kan verhuizen en dan een uitkering kan aanvragen bij het UWV. Hopelijk herstel je snel van je ziekte en wellicht is het dan toch mogelijk om al te gaan werken gedurende je zwangerschap.
Ik werk ook. In het buitenland. Door mijn zwangerschap ben ik ziek en zit ik nu in de ziektewet. Door mijn zwangerschap en de daaraan gerelateerde ziekte ben ik genoodzaakt om terug naar Nederland te komen. Ik heb voordat ik wegging mijn vanaf mijn 12 jaar gewerkt. In Nederland. Ben nu een jaar weg. Gewoon binnen Europa en kan misschien mijn ziektewet meenemen of dus in Nederland aanvragen. Hier in Frankrijk heb ik niet overal recht op omdat ik daarvoor terug moet naar mijn eigen lidstaat. Nederland dus. Werken tijdens mijn zwangerschap kan ik niet. Door UWV om dezelfde redenen als waar nu sprake is vastgesteld. Vandaar dat ik ook de vraag stel.
Dat maakt het verhaal al weer heel anders . Ook wel relevante informatie voor het UWV denk ik om de vraag op goede wijze te kunnen beantwoorden .
Hoi Samila, Ondanks het bericht dat je ziek bent, gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik begrijp uit je verhaal dat je woonachtig bent in Frankrijk en je ziek bent ten gevolge van je zwangerschap. Je wilt graag weten of je recht hebt op een Ziektewet-uitkering als je terug keert naar Nederland. De Ziektewet-uitkering vraag je aan in Frankrijk. Je valt met deze uitkering onder de Franse wetgeving. Het is voor UWV niet inzichtelijk of je deze uitkering kunt meenemen (importeren) naar Nederland. Deze informatie dien je op te vragen bij de Franse autoriteiten of bij je werkgever. Klik hier voor meer informatie. Als je (weer) in Nederland gewerkt hebt, ben je verzekerd voor werknemersverzekeringen, zoals een Ziektewet-uitkering. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Jantina UWV Webcare Team