Ontslag genomen nu nieuwe baan recht op ww

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door DivaXXL, 20 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DivaXXL

DivaXXL Actief lid

15 jul 2013
    185
    19
    18
    Beste heer/mevrouw,

Afgelopen maart heb ik ontslag genomen bij mijn vorige werkgever en de datum van uitdienst treding is 11 maart.
    Op dit moment ben ik net aangenomen voor een nieuwe baan en krijg ik daar een halfjaar contract met een maand proeftijd.
    Ik ben zwanger en uitgerekend op 12 februari ik heb nog niet verteld dat ik zwanger ben maar ben wel bang dat als ik dat doe mijn contract in december niet verlengd word (of nog eerder ontslagen word).
    Heb ik dan recht op een ww.
    Mvg D.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste DivaXXL,

Je wilt weten of je recht hebt op een WW-uitkering na afloop van je contract of als je eerder werkloos wordt.

Om in aanmerking te komen voor een WW-uitkering moet je van de laatste 36 weken minimaal 26 weken hebben gewerkt.
    Dit is de wekeneis.

Word je werkloos na afloop van je halfjaar contract?

Je voldoet dan aan de wekeneis en kunt een WW-uitkering aanvragen.
    Vanzelfsprekend moet je ook voldoen aan de overige voorwaarden voor de WW.

Word je werkloos voordat je contract afloopt?

Ik vermoed dat je dan niet aanmerking komt voor een WW-uitkering omdat je niet voldoet aan de wekeneis.
    De gewerkte weken bij je vorige werkgever zullen niet worden meegenomen bij de berekening van de wekeneis. Dit omdat je zelf ontslag hebt genomen.

Extra informatie:

Je werkgever mag je meestal niet ontslaan als je zwanger bent.
    Loopt je contract af dan hoeft je werkgever deze niet te verlengen.
    Wil je werkgever je toch ontslaan?
    Vraag dan advies bij je rechtsbijstandsverzekeraar, vakbond of het Juridisch Loket.

Actuele informatie vind je hier.

Ik wens je veel succes bij je nieuwe werkgever en een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina