He dames! Een vraagje: Ik ben aan het opbouwen op dit moment en werk 2,5 dag..Moet straks terug naar 5 dagen.. Ik heb van mijn werkgever begrepen dat als je je 100% beter meld, je 3 volledige maanden gewerkt moet hebben wil je echt 100% beter gemeld staan en de ziektewet uit willen.. Ik ga straks ook met zwangerschapsverlof en ook hierbij geeft ze dus aan dat ik die 3 maanden volledig gewerkt moet hebben, anders ga ik volgens haar ziek mijn verlofperiode in. Ik ga het zoiezo navragen bij de bond, maar vroeg me af of iemand weet hoelang zo'n periode is. 3 maanden? want ik hoorde van mijn fysio vandaag dat het 4 weken zijn. Misschien iemand ervaring hiermee?
hallo, Mag ik vragen waar je werkt bij wat voor een instelling? Het lijkt mij een beetje vreemd en super lang drie maand. Werk zelf in de gezondheidszorg en daar is het zo dat als ik me beter meld ik ook beter ben op papier..... beetje vreemd dus. Liefs Alice
Ik weet niet exact hoelang dergelijke periodes gelden, maar in de meeste situaties worden twee ziekmeldingen binnen vier weken gezien als één melding. Dus als je binnen vier weken nadat je jezelf hersteld hebt gemeld weer ziekmeld, dan zien ze dat als dat je eigenlijk niet beter bent geweest. Die drie maanden vind ik ook wel erg lang. Maar wat zou er mis kunnen zijn als je wel "ziek" je verlof ingaat? Je gaat dan met 6 weken vantevoren met zwangerschapsverlof ipv met vier weken..... Je werkgever krijgt dat toch wel vergoed. En als je nu al ziek bent vanwege je zwangerschap heeft je baas ook niet te klagen want dat wordt ook vergoed.
Ik werk in het onderwijs.. Het is verder best een ingewikkeld verhaal, want ik ben nog ziek vanwege mijn eerste zwangerschap/bevalling en niet deze zwangerschap.. Maar het lijkt erop dat mijn werkgever mij vanwege deze zwangerschap wil ziekmelden, terwijl ik mijn best doe om op te bouwen en de ziektewet uit te willen.. Verder ook nog eens keer op keer vragen in hoeverre ik het zal redden met lange dagen draaien, omdat het de vorige keer ook niet goed ging..Ze loopt erg vooruit op de zaken..Ze heeft ook weer de Arbo ingeschakeld, die willen nu opeens naar mijn opbouwschema gaan kijken, terwijl ze voorheen vonden dat ik er samen met mijn werkgever wel uit kon komen.. Volgens de bond klopt er niets van en zijn het idd 4 weken..Ik welke branche dan ook..Je moet 4 volledige weken gewerkt hebben zonder een keer ziek te melden, verlof op te nemen..hierna ben je 100% beter gemeld..En ook vonden ze het erg vreemd dat er gezegd werd dat ik dan "ziek" mijn verlof in zou gaan..dat is dus onzin! Want de 16 weken verlof worden geschrapt uit een ziekteperiode.. Nou even de arbo-afspraak van volgende week en dan ga ik een gesprek met mijn werkgever aan..ik vind dit wel een vaag verhaal..
Hoi Elam, ik ben een paar maanden na de bevalling van mijn zoontje deels in de ziektewet terecht gekomen. Vanaf volgende week ga ik weer mijn normale uren draaien. Tot op heden kreeg ik 70% van mijn salaris. Pas als ik vanaf volgende week 16 weken volledig achter elkaar gewerkt heb, krijg ik mijn resterende salaris en 'verdwijnt' mijn ziektemelding. Ook ik heb navraag gedaan hoe het zit wanneer ik binnen deze 16 weken ziek zou worden en wat aan mijn zwangerschap gerelateerd is en dus totaal iets anders is dan mijn huidige ziektemelding. Bovendien ga ik ook binnen deze 16 weken met verlof. Ben dus erg benieuwd wat mijn werkgever hierop te zeggen heeft. Ik ga ook zeker nog even navraag doen bij de bond. Laat je even weten hoe het bij jou afloopt??
Hé Moniki! Ik vond de 3 maanden al erg lang, maar 16 weken vind ik echt te gek voor woorden.. Bovendien meldde dus de bond dat het niet klopte..in alle werkbranches zou dus de volledige 4 weken moeten gelden, dit staat overigens ook op de site van de UWV.. Ik wordt trouwens nog wel 100% uitbetaald..zit je al langer dan een jaar in de ziektewet, vandaar de 70% loondoorbetaling? Ik laat het zeker weten..Ben ook benieuwd naar jouw situatie..Laat je ook even een berichtje achter als je de bond hebt gesproken?