Goedemiddag, ik zit met een aantal vragen waar ik niet echt een duidelijk antwoord op krijg. Ik ben inmiddels ruim 11 maanden werkzaam voor mijn werkgever. Van de 11 maanden werk ik al 10 maanden volgens een vast rooster. De uren liggen tussen de 28 en 34 per week. Ik vraag me nu heel erg af of mijn baas mijn contract niet zou moeten aanpassen? ik heb dit aan hem gevraagd omdat ik ook sinds 3 maanden samenwoon en gewoon vastigheid nodig heb.. maar hij wilt mij dit niet geven ( omdat dan iedereen het wilt was zijn verklaring) Waar ik erg tegen aan ben gelopen is dat ik in mei een miskraam heb gehad en hierdoor dus een week lichamelijk en geestelijk niet in staat was om te werken. Ik stond toen wel gewoon van woensdag tot en met zaterdag ingepland. Ik heb deze hele week niks uitbetaald gekregen. Klopt het dus dat je met een 0 uren contract nergens recht op hebt als je wegens omstandigheden niet kunt werken? Ik heb in juli 2 weken vakantie waardoor ik dus in augustus ook maar een half loon krijg. Met een eigen huisje en een kindje op komst is dit allemaal geen fijne situatie. ( mijn baas weet nog niet van mijn nieuwe zwangerschap) Ik werk overigens in een bakkerij ik weet niet of de regels nog verschillen per cao.. Ik zou heel erg blij zijn als ik antwoorden op mijn vragen zou krijgen! Alvast bedankt. Groetjes
Beste Jes12, Je hebt een 0-uren contract en vraagt je af of je door je regelmatige werktijden geen recht hebt op een aangepast contract. UWV Webcare Team is niet bevoegd arbeidsjuridisch advies te geven. Hierdoor kan ik jouw vraag over het contract niet beantwoorden. Ik adviseer je deze vraag te stellen aan je rechtsbijstand, vakbond of het juridisch loket. Het is afhankelijk van de inhoud van je 0-uren contract of je recht hebt op loondoorbetaling bij ziekte. Geeft je werkgever aan dat dit niet het geval is? Dan kan de werkgever je ziek uit dienst melden bij UWV. Deze neemt dan de aanvraag voor een Ziektewet-uitkering in behandeling. Actuele informatie over het recht op Ziektewet-uitkering bij een 0-uren contract vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare