Hallo, Ik ben sinds begin november voor 50% aan het werk ivm zwangerschap gerelateerde klachten. Het ligt niet in de lijn der verwachting dat deze klachten minder gaan worden en ik hoefde ook niet meer terug te komen bij de bedrijfsarts. Voor de dagen rond kerst en oud en nieuw had ik ver van tevoren al verlof aangevraagd, maar nu blijkt dat mijn werkgever alsnog deze dagen allemaal wil gaan inhouden. Dus ook de dagen waarop zij vergoeding krijgen van het uwv. Ik heb het juridisch loket gevraagd of ze dit kunnen doen, omdat ik naar mijn idee ook niet aan het re-integreren ben. Zij zeggen dat het wettelijk mag omdat ik ook over die ziektwet dagen verlof opbouw. Maar op deze manier verdienen ze toch alleen maar aan mijn 50% ziektewet? Hoe staat het uwv hier tegenover? Dat ze vergoeding krijgen voor een zieke werknemer die dan ook nog verlofuren mag inleveren voor haar ziektedagen? Ik hoor het graag. Alvast bedankt.
Beste Gate, Je geeft aan dat je een verschil van mening hebt met je werkgever over het opnemen van vakantiedagen tijdens de feestdagen. Dit omdat je gedeeltelijk ziek bent ten gevolge van je zwangerschap. Wat goed dat je zelf al advies hebt ingewonnen bij het juridisch loket. Deze instantie geeft je informatie hoe het wettelijk is geregeld. Je hebt hier uitleg gehad en er is je verteld dat het wettelijk is toegestaan om vakantiedagen in te houden terwijl je een ziektewet-uitkering hebt van UWV. Je vraagt onze mening. Je stelt een arbeids-juridische vraag. UWV is hier geen partij in. Ben je lid van een vakbond of heb je een rechtsbijstandsverzekering? Dan kun je daar wel om advies vragen. Ik wens je alvast prettige feestdagen. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV WebcareTeam