Hallo. Ik ben bijna 30 weken zwanger. De hele zwangerschap nergens last van gehad. Alleen nu de laatste 2 3 weken. Elke dag harde buiken en zere bekken. Vk raadde aan om of Veel minder te werken of ziek te melden. Nu het volgende ik heb maar een 0 uren contract. Betekend dit dan dat als ik mij ziek meld ik dus ook geen geld heb?
Hallo Daan22, Ook met een 0-uren contract is het mogelijk om jou ziek te melden. Normaal gesproken geeft de werkgever dit aan ons door. Maar als de werkgever dit niet wil of kan, kun je zelf schriftelijk een Ziektewetuitkering aanvragen. Mijn advies is eerst de vraag bij de werkgever neer te leggen. Aan de hand van zijn antwoord kun jij bepalen of je zelf actie moet ondernemen. Met vriendelijke groet, Jeroen UWV WebcareTeam
Oké ik begrijp het. Maar wat is dan mijn salaris als oo niet werk zeg maar. Die uitkering waar bereken ze dat op? Wat ik gemissies werk of
Beste Daan22 Je wil graag weten hoe we de ziektewet uitkering berekenen. Het UWV gaat voor jou dan je dagloon berekenen. Dat berekenen we op basis van het totale sv-loon dat je verdiende in het jaar voordat je ziek werd. Dat bedrag delen we dan door 261 (het aantal werkdagen in een jaar) en daaruit rolt een gemiddeld dagloon. Van dat dagloon krijg je in de ziektewet 70% uitbetaald. Hier vindt je er nog meer informatie over: Na mijn ziekmelding - UWV - Voor Particulieren Ik wens je een voorspoedige zwangerschap! Met vriendelijke groet, Harold UWV Webcareteam
Ik dacht dat je in je zwangerschap Door de zwangerschap 100 procent ziekte wet uitkering krijgt of begrijp ik dit verkeerd
Beste Daan22, Je hebt helemaal gelijk, Daan. Het antwoord dat je eerder kreeg klopt bij 'gewone' ziekte. Als je ziek bent ten gevolge van de zwangerschap krijg je inderdaad 100% van het voor jou vastgestelde dagloon. Met vriendelijke groet, Yvonne