fictief loondienst met 0 uren contract

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door amay, 7 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. amay

amay Nieuw lid

7 okt 2013
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

ik ben deze week 33 weken zwanger (uitgerekend op 27 november 2013) en heb een fictief loondienst met een 0 uren contract. Ik bezorg de kranten (gelderlander en telegraaf in het buitengebied) omdat ik overdag bij de kinderen wil zijn.
    Ik heb ruim van tevoren het UWV gebeld en toen werd er gezegd dat ik gewoon recht heb op een zwangerschapsuitkering omdat in ZVW premie betaal. Mijn werkgever gebeld en deze zegt dat ik geen recht heb, dus weer het UWV gebeld en er werd toen gezegd dat ik op 1 oktober weer moest bellen om het zelf aan te vragen. Netjes gebeld maar ben toen van het kastje naar de muur gestuurd, want ik kon het niet zelf aanvragen omdat ik een 0 uren contract heb. Ten slotte een telefoon-nummer gekregen dat mijn baas moet bellen.

Ik betaal ww, wao en zvw premies.

Ik snap er niks meer van, val ik nu tussen de wal en het schip???

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Amay,

Iedere werkneemster in loondienst heeft recht op zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO). Via je loon ben je automatisch verzekerd voor de ziektewet. (Je kunt zelf controleren of je socialeverzekeringspremies hebt betaald via MijnUWV. Kies “Mijn arbeidsverleden en loongegevens” onder het kopje “Algemeen”, en vervolgens “Controleer hier uw loongegevens en dienstverbanden”.)

Je werkgever hoort dit voor je aan te vragen. Wil je werkgever dit niet, dan kun je het zelf. Helaas heeft mijn collega aan de telefoon je hier niet bij kunnen helpen. Als je wilt, kan ik de WAZO voor je aanvragen. Stuur dan een privébericht met je telefoonnummer, en geef even aan wanneer je het best bereikbaar bent tijdens kantooruren, dan neem ik contact met je op.

Actuele informatie over de WAZO vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina