zwanger - van loongerelateerd naar loonaanvulling wga - niet meer kunnen werken

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door caat, 1 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. caat

caat Fanatiek lid

5 sep 2012
    1.195
    1
    36
    Ik zie door de bomen het bos niet meer....

Heel onverwachts toch weer zwanger en ik weet dat het een hele lange en onzekere rit gaat worden...

Ik krijg een wga loongerelateerd en sinds 3 maand is het met heel veel moeite gelukt om ongeveer 8 uur per week te gaan werken verdeeld over de week. Dit lukt me fysiek met moeite, maar omdat dit maar 50 % is van het vastgestelde brutoloon van arbeidsdeskundige, wou ik dit gaan uitbreiden in februari naar 12 uur en in maart naar 14 uur. Vanaf half maart ga ik over naar wga loonaanvullingsuitkering namelijk en met minder werken kunnen we niet meer rondkomen. Ik had me bij mijn lot neergelegd en hoop maar dat ik het ga redden (fysiek dan). Maar goed nu ben ik dus zwanger....

...naast dat ik me nu nog ernstiger zorgen maak of ik dit fysiek wel ga trekken... heeft de gynaecoloog me al laten weten dat ze er zeker van zijn dat dit een heel gecompliceerde zwangerschap gaat worden (misschien nog wel lastiger dan de vorige) en de eerste medicatie is al ingezet op basis van mijn bloedwaarden. Bij mijn dochtertje raakte ik vanaf 14 weken in ziektewet en ben daar niet meer uitgekomen. Ook heb ik een zeer grote kans op vroeggeboorte.

Wat nu als ik ziek word?? En ik dus niet meer kan werken (0uren uitzendbureau). Heb ik dan geen recht op aanvulling? Ga ik dan naar een VVU of kan ik tijdelijk naar een IVA omdat ik door fysieke achteruitgang minder dan 20% ga verdienen. Zijn er mogelijkheden om mijn overgang van LGU naar LAU te verplaatsen naar later tijdstip. Helaas net bezwaardatum gemist, ik wist niet eerder dat ik zwanger was.

Welke stappen moet of kan ik nemen?

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste caat,

Wat naar dat je zwangerschap een gecompliceerde gaat worden.

Je geeft aan dat je graag wilt weten wat er gebeurt met je WIA uitkering wanneer je ziek wordt tijdens je dienstverband.
    Op het moment dat je een WIA uitkering hebt (IVA/LGU/LAU/VVU) en je kunt vanwege je zwangerschap niet werken dan kan je werkgever bij ons een Ziektewet uitkering aanvragen. De hoogte van je Ziektewet uitkering is bepalend of je een LAU of VVU krijgt.

Op jouw vraag of de overgang van LGU naar LAU naar een later tijdstip verplaatst kan worden is het antwoord helaas nee. De lengte van de LGU is namelijk vastgesteld aan de hand van jouw arbeidsverleden vandaar dat deze een vaste einddatum heeft.
    Een tijdelijke IVA is niet mogelijk omdat IVA staat voor volledige en duurzame arbeidsongeschiktheid.
    Wel kun je een hogere uitkering krijgen bij toegenomen arbeidsongeschiktheid, om dit te laten vaststellen zul je een herbeoordeling moeten aanvragen.
    Tijdens de WIA kun je alle wijzigingen in je gezondheid doorgeven met het formulier "Doorgeven wijzigingen in uw gezondheid", dit formulier vind je op Particulieren (Home) - UWV - Voor Particulieren onder formulieren (WIA).

Ik wens je veel sterkte toe.

Met vriendelijke groet,
    Marleen
    UWV Webcare Team

3. caat

caat Fanatiek lid

5 sep 2012
    1.195
    1
    36
    Dank je wel, duidelijk! Ik moet dus in eerste instantie bij mijn werkgever zijn als ik onverhoopt niet lang door kan werken. En mijn situatie blijven updaten bij uwv dus, ik ga daar even doorlezen hoe of wat

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Deel Deze Pagina