Ziek door zwangerschap, verlof en vervolgens ziek door bevalling. 1 periode?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Pepper123, 22 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pepper123

Pepper123 Lid

10 sep 2014
    38
    0
    6
    Hallo!

Ik ben januari 2014 ziek geworden ivm zwangerschap en hele zwangerschap niet meer kunnen werken. Aug 2014 is de ziektewetuitkering gestopt (brief van gehad) en daarna is verlof in gegaan. Na verlof heb ik mij weer ziek moeten melden (dec 2014) ivm klachten nav de bevalling, van andere aard dan de zwangerschapsklachten.
    Nu krijg ik een brief dat ik een WIA uitkering moet aanvragen.
    Ik heb gebeld met 1 van uw werknemers en die zei dat ik dat gewoon moet doen en dan kijken wat ze er mee gaan doen, of ik krijg een brief dat WIA nog niet nodig is, of er wordt een WIA uitkering gegeven over mijn zwangerschapsklachten en een aanvullende ziektewet over mijn bevallingsklachten.

Naar mijn idee klopt dit niet. Ik heb immers een brief dat mijn ziektewet uitkering gestopt is in aug 2014. Dec. 2014 heb ik weer opnieuw ziektewet aangevraagd. Dit is dan toch niet 1 aansluitende periode?

Alvast bedankt.
    Met vriendelijke groet,
    Mandy

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Hallo Mandy,

Of ziekteperiodes voor en na het verlof bij elkaar opgeteld worden, is afhankelijk van de oorzaak van de klachten. Er zijn dan drie mogelijkheden:

-Was je voor en na je verlof ziek om een reden die niet aan je zwangerschap gerelateerd is of was? En ging het voor en na het verlof om dezelfde klachten? Dan zien we de ziekteperiodes voor en na het verlof als een doorlopende ziekmelding.
    -Ben je na het verlof ziek maar niet vanwege je zwangerschap of bevalling? En gaat het om een andere ziekteoorzaak dan voor het verlof? Dan telt dit als een nieuwe ziekteperiode. Er begint dus een nieuwe maximale uitkeringstermijn van de ZW.
    -Was je voor én na je verlof ziek door zwangerschaps- of bevallingsgerelateerde klachten? Dan vindt er geen samentelling plaats en start een nieuwe maximale uitkeringsduur van de ZW (104 weken) op basis van de ziekmelding na WAZO.

Je geeft aan dat je je na het bevallingsverlof opnieuw ziekgemeld hebt op basis van bevallingsgerelateerde klachten. Dan geldt voor jou de derde mogelijkheid. Er is dus sprake van een nieuwe ziektewetperiode.

Wel kunnen de wachtdagen voor de WIA worden samengeteld uit de periodes voor en na het verlof. In dat geval ontstaat het recht op WIA na 120 weken (104 weken ziektewet gerekend vanaf je eerste ziektedag vóór het verlof, plus de 16 weken van het zwangerschaps- en bevallingsverlof). In dat geval ontstaat wel een recht op WIA, dat echter nog niet tot uitbetaling komt. Er is namelijk recht op de voorliggende, nieuwe Ziektewet-uitkering. Pas als die na 104 weken (gerekend na het verlof) ophoudt, komt je WIA-recht tot uitbetaling.

Actuele informatie over ziekte bij zwangerschap vind je hier.

Ik wens je veel strerkte met je gezondheid.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team

3. Pepper123

Pepper123 Lid

10 sep 2014
    38
    0
    6
    Hallo Robert,
    Bedankt voor je antwoord.
    Als ik het goed begrijp, klopt mijn eigen beredenering dus.
    Dat ik pas WIA aan hoef te vragen 104 weken na mijn ziekmelding na mijn verlof?
    Wat is nu het meest handige om te doen?
    Mvg Mandy

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

#4 UWV, 26 jan 2016
    Laatst bewerkt: 26 jan 2016
    Hallo Mandy,

Nee, je moet wel degelijk alvast de WIA aanvragen (voor de datum die op de brief staat.

Het WIA-recht ontstaat dan 104 weken na je eerste ziektedag (verlengd met de 16 weken van het verlof, dat is de bovengenoemde periode van 120 weken uit mijn eerdere berciht).

Echter zal je WIA dan nog niet tot uitbetaling komen, omdat daarnaast nog een nieuwe Ziektewet-uitkering loopt, namelijk de 104 weken na je zwangerschapsverlof.

Je WIA wordt namelijk gekort met deze nieuwe Ziektewet-uitkering. En aan gezien de Ziektewet hoger is (100%) dan de WIA (maximaal 75%), komt je WIA voorlopig niet tot uitbetaling. Pas als de Ziektewet stopt, zal de WIA gaan betalen.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team

Deel Deze Pagina