einde contract en zwangerschapsverlof

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Missprincesa, 13 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Missprincesa

Missprincesa Bekend lid

12 feb 2013
    848
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn contract loopt ongeveer een maand af voordat mijn zwangerschapsverlof ingaat (uitgaande van 6 weken voor bevallingsdatum).
    Moet ik of mijn werkgever hier nog iets voor regelen of doorgeven? Of moet ik het alleen bij de aanvraag van de ww het vermelden?
    Ik heb me vandaag ook ziek gemeld, ik hoop zo snel mogelijk in ieder geval gedeeltelijk aan de slag te gaan, maar heb veel pijnklachten.
    Ik heb dit natuurlijk doorgegeven aan mijn werkgever, is er nog iets anders wat ik moet regelen. Als ik verder niks hoef te doen, maar werkgever wel, is er dan een manier om te checken dat het allemaal goed geregeld is? (ik heb niet zulke goede ervaringen met het regelen van zaken bij deze werkgever)

2. Missprincesa

Missprincesa Bekend lid

12 feb 2013
    848
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh en ik heb maar 10 maanden bij die werkgever gewerkt (daarvoor geen inkomen). Kijken ze voor het bepalen van de hoogte van het zwangerschapsverlof dan alleen naar die 10 maanden of ook naar de 2 maanden dat ik geen inkomen had (en dus gemiddeld een stuk lager uit zou komen)

3. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Missprincesa,

Ik begrijp dat je contract een maand voorafgaande aan je verlof wordt beëindigd.
    Je wilt graag weten wie de aanvraag moet doen voor de zwangerschap- en bevallingsuitkering ( WAZO ).
    Ook wil je graag weten hoe de hoogte van je WAZO wordt berekend.

Aanvragen
    Ga je uit dienst terwijl je, ondanks je zwangerschap, nog beschikbaar bent voor werk. Dan kun je een WW aanvragen.
    Ga je uit dienst terwijl je ziek bent, dan meld de werkgever je ‘ziek uit dienst’. Hierbij vraagt de werkgever de Ziektewet-uitkering voor je aan.
    Vanaf 6 weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum gaan je ziektedagen als verlofdagen tellen.
    Je gaat dus eigenlijk verplicht 6 weken voor de bevallingsdatum met verlof.

Vanuit beide situaties kun je de aanvraag van de WAZO zelf doen. Dit kan 8 weken voor je vermoedelijke bevaldatum.
    Je werkgever hoeft niets meer te doen met betrekking tot de aanvraag.
    Voor actuele informatie over het aanvragen, klik hier.

Hoogte
    Vanaf 1 juni 2013 zal UWV de WAZO berekenen op basis van het gemiddelde jaarloon bij de laatste werkgever.
    UWV is nog druk bezig met het afspreken van de nieuwe uitvoerregels omtrent het berekenen van de dagloon.
    Ik kan daarom nog niet aangeven wat de nieuwe berekening gaat inhouden voor jouw dagloon.

Zodra er meer bekend is zal er nieuwe informatie staan op onze website.

Ik wens je een fijne zwangerschapsverlof.

Met vriendelijke groet,

Mariël
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

4. Missprincesa

Missprincesa Bekend lid

12 feb 2013
    848
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo, is er al meer bekend over de precieze berekening van het zwangerschapsverlof vanaf 1 juni? Ik heb op de UWV website gekeken, maar kan daar nog niks over vinden, alleen dat er wordt gekeken naar de afgelopen 4 weken (maar dat is dus nog de oude regeling).

5. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Missprincesa,

Ik begrijp dat je meer wilt weten over de nieuwe dagloonberekening die is ingegaan per 1 juni 2013.

Momenteel is UWV bezig de nieuwe regelgeving te verwerken op de website.
    Houd de website in de gaten voor nieuwe informatie.
    Zodra de informatie op de website geplaatst is zullen we dat aan jullie laten weten op dit topic.

Met vriendelijke groet,

Mariël
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

6. Missprincesa

Missprincesa Bekend lid

12 feb 2013
    848
    0
    0
    NULL
    NULL