Mijn man krijgt sinds begin augustus een WW-uitkering. Nu heeft hij gesolliciteerd, maar de werkgever zoekt iemand tot eind januari. Dit betekent dus dat hij maximaal 12 weken voor deze werkgever zou werken. Nu is het zo dat je, om recht te hebben op een WW-uitkering, je van de 36 voorgaande weken, je tenminste 26 weken werkzaam moet zijn geweest. Mijn vriend zit nu 12 weken in de WW. Hij zou maximaal 12 weken voor het bedrijf kunnen werken. De jaren hiervoor is hij altijd werkzaam geweest 36 - 12 = 24 weken van de 36 weken werkzaam geweest, dus geen recht op WW. Klopt mijn berekening op deze manier en moeten we hieruit opmaken dat het verstandiger is om deze tijdelijke baan te laten schieten, omdat hij anders na januari geen recht meer heeft op WW, maar rechtstreeks de bijstand in moet?
Beste DNJ, Gaat je man aan het werk, dan kijkt UWV tijdens het eerste jaar van werkloosheid naar de uren die hij bij zijn nieuwe werkgever werkt. Is hij minder dan 5 uur werkloos dan zijn gemiddelde aantal arbeidsuren waarop zijn WW is gebaseerd? Of minder dan de helft van de uren als zijn WW-uitkering op minder dan 10 uur per week is gebaseerd? Dan stopt zijn WW-uitkering. Dit heet urenaftrek. Stopt zijn WW-uitkering dus voordat de maximale duur is verstreken? En wordt je man vervolgens na 12 weken weer werkloos? Dan kan hij zijn oude WW-uitkering heropenen. Hiervoor schrijft hij zichzelf weer in als werkzoekende (als hij was uitgeschreven) en vraagt op www.werk.nl opnieuw de WW-uitkering aan. Hij zal dus terugvallen op de WW-uitkering die hij op dit moment heeft. Zijn WW-uitkering zal worden verlengd met de 12 weken die hij gewerkt heeft. Heeft hij langer dan een half jaar gewerkt nadat zijn WW-uitkering is stopgezet? Dan zal hij een nieuwe WW-uitkering moeten aanvragen. Hij heeft dan immers minimaal 26 weken gewerkt en een nieuw recht opgebouwd. Actuele informatie over stopzetting van WW en opnieuw werkloos worden vind je hier. Ik wens je man veel succes in zijn eventuele nieuwe baan. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare