ziek door zwangerschap

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door nancy85, 13 feb 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nancy85

    nancy85 Lid

    4 sep 2015
    17
    0
    1
    NULL
    NULL
    Goedemiddag,

    Bij mijn eerste zwangerschap ben ik met een week of 22 minder moeten gaan werken en met een week of 26 ben ik helaas moeten stoppen omdat door de rug/buik klachten ik heel de dag niets meer kon na het werk.

    Nu bij mijn tweede zwangerschap ( ik ben pas 12 weken zwanger ) heb ik hier al een aantal weken last van en heeft de verloskundige al geadviseerd om dit aan mijn werkgever door te geven en te stoppen maar omdat het zo vroeg is vind ik dit erg moeilijk en werk ik gewoon nog door..
    Ik merk wel dat het erg zwaar is, en na een ochtend werken, valt het niet mee om de dag door te komen door de pijn.

    Als ik het advies van mijn verloskundige opvolg, kom ik dan door zwangerschap in de ziektewet? en is dit 100%?

    Komt de uwv/bedrijfsarts op controle, of moet ik daarheen? En is er een verklaring nodig? want dan kan ik die gaan vragen..

    Aangezien bij mijn eerste zwangerschap dit veel later is geweest , heb ik alleen telefonisch contact met jullie gehad en moest ik ipv 4 weken van te voren 6 weken eerder met verlof.


    alvast bedankt voor jullie antwoord
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Beste Nancy,

    Wat rot voor je dat je al zo vroeg in je zwangerschap klachten hebt gekregen!

    Als je jezelf bij je werkgever ziek meldt dan kan je werkgever je bij UWV ziek melden omdat je ziek bent ten gevolge van de zwangerschap. Het maakt hierbij niet uit of je gedeeltelijk of volledig ziek bent. UWV zal dan vaststellen of je ziekte inderdaad door je zwangerschap komt. Als dat het geval is dan vergoedt UWV jouw Ziektewet-uitkering aan je werkgever, het uitkeringspercentage is 100%. Je werkgever blijft jou gewoon doorbetalen en verdere controle/begeleiding tijdens je ziekte gaat via de bedrijfsarts van je werkgever, niet via UWV.

    Blijf je ziek gedurende je zwangerschap? Dan start je verlof zes weken voor de uitgerekende datum. Zes weken voor de dag ná de uitgerekende datum om precies te zijn. Vergeet niet dat je deze nog wel apart moet aanvragen, dat gaat via je werkgever.

    Ik hoop dat je klachten toch een beetje beperkt blijven zodat je zo veel mogelijk van je zwangerschap kan genieten!

    Met vriendelijke groet,

    Ellen
    UWV Webcareteam
     
  3. nancy85

    nancy85 Lid

    4 sep 2015
    17
    0
    1
    NULL
    NULL
    dankjewel voor het duidelijk antwoord.

    ik vroeg me wel af is bij ziektewet door zwangerschap het loon ook het gemiddelde van wat je afgelopen maanden gewerkt hebt of krijg je dan je contract uren?

    ik heb een 6-9uur contract maar werk er gemiddeld 13.
     
  4. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Beste Nancy,

    Een goede vraag.

    Het dagloon voor de Ziektewet berekenen wij op basis van het sv-loon dat je verdiende in het jaar voordat je ziek werd.
    Uitgangspunt is dus het werkelijke loon, en niet de contracturen.

    Met vriendelijke groet,
    Stella
    UWV Webcare Team
     
  5. nancy85

    nancy85 Lid

    4 sep 2015
    17
    0
    1
    NULL
    NULL
    Wat is het verschil met de eerste 24 weken en na 24 weken zwangerschap ziek zijn door zwangerschap?

    Voor verlofperiode: eerste 24 weken zwangerschap

    Is uw zwangere werknemer ziek door haar zwangerschap vóór haar verlofperiode? Of zegt haar arts dat zij rust moet nemen? Dan kunt u voor haar een Ziektewet-uitkering aanvragen.
    Uw werknemer krijgt de uitkering vanaf haar eerste ziektedag. Dat is de eerste werkdag waarop zij ziek is. De uitkering loopt door tot de dag dat zij weer beter is of totdat haar zwangerschapsverlof en –uitkering begint.




    Voor verlofperiode: na 24 weken zwangerschap

    Wordt uw zwangere werknemer ziek vóór haar verlofperiode? Of zegt haar arts dat zij rust moet nemen? Dan kunt u voor haar een Ziektewet-uitkering aanvragen.
    Uw werknemer krijgt de uitkering vanaf de eerste werkdag waarop zij ziek is. De uitkering is 100% van het dagloon. Zij krijgt deze tot de dag dat zij weer beter is of tot het begin van haar zwangerschapsuitkering. Is uw werknemer ziek op het moment dat haar zwangerschapsuitkering begint? Dan hoeft u haar niet beter te melden. De Ziektewet-uitkering stopt dan automatisch.
     
  6. nancy85

    nancy85 Lid

    4 sep 2015
    17
    0
    1
    NULL
    NULL
    goedemiddag.

    ik denk dat jullie mijn vraag over het hoofd hebben gelezen 😊
     
  7. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo Nancy85,

    De informatie waar jij naar refereert is informatie voor de werkgever.


    Wanneer een werkgever een werknemer ziek meldt ten gevolge van zwangerschap, betaalt hij het loon in de meeste situaties gewoon door. De werkgever krijgt hiervoor een compensatie van het UWV (vanuit de ziektewet). De hoogte van deze compensatie kan verschillen. Dit is afhankelijk van wanneer de werknemer ziek is geworden, voor of na 24 weken zwangerschap.
    De hoogte van de compensatie aan de werkgever heeft geen invloed op de doorbetaling van het loon aan de werknemer.

    Met vriendelijke groet,
    Caren
    UWV Webcare Team
     
  8. nancy85

    nancy85 Lid

    4 sep 2015
    17
    0
    1
    NULL
    NULL
    oh oke. en is de ziektewet uitkering ook het gemiddelde van wat je in je dienstverband hebt uitbetaald gekregen? net zoals de wazo? ik heb maar een 6-9uur contract maar werk er gemiddeld 11-15.
     
  9. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Beste Nancy,

    Ook voor de hoogte van de ziektewet-uitkering wordt gekeken naar de gewerkte uren en niet naar de contracturen.

    Met vriendelijke groet,

    Yvonne
    UWV Webcare Team
     
  10. nancy85

    nancy85 Lid

    4 sep 2015
    17
    0
    1
    NULL
    NULL
    oke super bedankt voor jullie antwoorden, ik heb nog 1 klein vraagje, als je baas de ziektewet en de wazo vergeet aan te vragen dan betaald hij gewoon uit eigen zak mijn loon? wat ook het gemiddelde is van het verdiende loon over mijn periode dat ik gewerkt heb?
     
  11. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo Nancy,

    Fijn dat onze antwoorden je verder helpen!

    De werkgever kan het verlof ook nog achteraf aanvragen. Hij betaald in de periode van het verlof jouw loon gewoon door.

    Met vriendelijke groet,
    Jeroen
    UWV WebcareTeam
     

Deel Deze Pagina