Beste UWV-medewerker, Ik ben momenteel ziekgemeld bij mijn werkgever wegens bekkeninstabiliteit. Per 01-07 eindigt mijn dienstverband. Ik ben op dit moment 19 weken zwanger. Omdat het er na uit ziet dat ik de komende weken nog niet aan de slag kan, denk ik dat ik per 01-07 nog steeds in de ziektewet zit. Hoe zit dit nu met mijn WW? Wanneer moet ik die aanvragen. Volgens de berekeningen heb ik recht op 7 maanden WW en 4 maanden WAZO-uitkering. Gaan de weken dat ik ziekgemeld ben van mijn WW-uitkering af? Of gaat deze pas in wanneer ik hersteld ben? En blijft de duur van de uitkering dan nog hetzelfde? Kunt u mij dit uitleggen? Ik ben 04-11 uitgeteld, krijg ik dan tot deze datum WW, daarna WAZO en word daarna mij WW-uitkering weer hervat? Groeten, Josina
Beste Josina, Je wilt weten welke uitkering je krijgt nadat je contract afloopt. Dit is afhankelijk van je gezondheid. Als je op 1 juli weer hersteld bent moet je een werkloosheidsuitkering (WW) aanvragen. Dit kan vier weken voor tot twee dagen nadat je werkloos wordt. Op de website van UWV WERKbedrijf kun je je inschrijven als werkzoekende en een aanvraag doen. Vanuit de WW ga je vier tot zes weken voor de datum waarop je bent uitgerekend met Zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO). De WAZO kun je zelf twee weken voor de ingangsdatum aanvragen. Dat kan telefonisch via UWV Telefoon Werknemers, 0900 9294. Je WW wordt dan gedurende de 16 weken WAZO onderbroken. Na je verlof kun je een herleving van je WW aanvragen. Ook dat kan telefonisch. Als je op de einddatum van je contract nog steeds ziek bent, kom je in de ziektewet (ZW). Je werkgever moet je dan per 1 juli ziek uit dienst melden. Je hoeft geen WW aan te vragen omdat je door ziekte niet beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt. Als je voor je verlof niet herstelt, ga zes weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum met verlof. Na afloop van de WAZO kun je dan een WW aanvragen. Actuele informatie over de WAZO vind je hier. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste Robert, Allereest bedankt voor je snelle en duidelijke antwoord. Nu heb ik nog een vraag. Ik heb volgens de berekeningen recht op 7 maanden WW-uitkering. Als mijn gezondheid nou niet verbeterd en ik blijf in de ziektwet-uitkering tot aan mijn verlof. Blijft de duur van mijn WW-uitkering die ik dan hoogstwaarschijnlijk ná mijn WAZO-uitkering aan moet vragen dan hetzelfde als nu? nl. 7 maanden? Groeten, Josina
Beste Josina, Als je een WW gaat aanvragen kijkt het UWV naar je arbeidsverleden om de duur van je uitkering te bepalen. Periodes van ziekte worden hierbij niet beoordeeld en in plaats daarvan kijken we hetzelfde stuk verder terug. Dit houdt voor jou in dat deze Ziekteperiode en je zwangerschaps- en bevallingsverlof geen invloed heeft op de duur van je WW-uitkering. Als je dus recht hebt op 7 maanden WW-uitkering verandert dit niet door je ziekte en verlofperiode. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare