Hoi, Ik heb een oproepcontract en de relatie tussen mij en mijn huidige werkgever verloopt niet zo soepel. Nu vraag ik mij af of ik de zwangerschaps en bevallingsverlof ook via het uwv kan aanvragen in plaats van dat mijn werkgever dit doet. Ik heb mijn zwangerschap nog niet gemeld en heb het idee dat als ik dit ga melden, zij mij expres niet vaak zullen inplannen, dit zijn zij overigens ook niet verplicht met een 0 uren contract. Dit hebben zij afgelopen maand ook al gedaan, dwarszitten. Het liefst zou ik mijn zwangerschap niet melden, mijn contract uitwerken , wat vloeiend doorloopt in verlof en van het bedrijf af zijn. Overigens heb ik met de leidinggegevende contact via de mail en telefoon en werk ik individueel. Mijn 2 vragen zijn dus; Wat zijn de gevolgen als je je zwangerschap niet meldt en is het mogelijk de zwangerschapsverlof en bevallingsuitkering zelf aan te vragen??
Beste Chickiedenise, Als je in loondienst bent bij een werkgever moet deze de aanvraag voor je zwangerschaps- en bevallingsverlof indienen. Je schrijft dat je bang bent dat je niet voldoende wordt opgeroepen als je de werkgever verteld dat je zwanger bent. Als je uren en loonverlies hebt voldoe je misschien aan de voorwaarden voor een WW-uitkering. Vanuit een WW-uitkering kun je ook aanspraak maken op een zwangerschaps- en bevallingsverlof. Ik kan je niet vertellen wat de gevolgen zijn als je de zwangerschap niet meldt bij je werkgever. UWV kan je hierover niet juridisch informeren. Je kunt voor advies over dit onderwerp contact opnemen met een vakbond, juridisch loket of je rechtsbijstand verzekering. Actuele informatie over het aanvragen van een zwangerschaps- en bevallingsverlof vind je hier. Ik wens je veel sterkte met deze vervelende situatie en een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare