Hallo, Ik heb vandaag te horen gekregen dat mijn jaarcontract niet wordt verlengd. Nu zit ik wegens psychische klachten al 2 maanden in de ziektewet en ik verwacht hier nog wel wat weken/maanden in te zitten. Hoe zit dat nu met een eventuele ww-uitkering? Ook willen we graag een tweede kindje. Hoe werkt dat als ik zwanger ben? Moet je tot een bepaald aantal weken verplicht solliciteren? Alvast bedankt!
Beste Moosey, In jouw situatie kun je recht hebben op verschillende uitkeringen. Ik zal ze hieronder apart bespreken. Ziektewet Als je bij je werkgever in de ziektewet zit, ga je na beëindiging van contract over naar de ziektewet-uitkering van UWV. Je werkgever meldt je hiervoor aan. Je hoeft zelf dus voorlopig geen aanvraag voor de WW te doen. Want voor een WW-uitkering ben je verplicht passend werk te zoeken en te accepteren. Als je ziek bent kan dit niet. WW na de ziektewet Als jij of de verzekeringsarts vindt dat je weer aan het werk kunt, stopt de ziektewet-uitkering. Dan kun je alsnog een WW-uitkering aanvragen. Als je WW hebt aangevraagd krijg je een werkcoach van het Werkbedrijf. Met de werkcoach overleg je of je moet solliciteren en hoeveel. Zwangerschapsverlof Als je een ziektewet- of WW-uitkering van UWV hebt, heb je ook recht op 16 weken zwangerschaps- en bevallingsverlof. 8 weken voordat je bent uitgerekend kun je het verlof aanvragen via UWV Telefoon (0900 9294). Op onze website vind je actuele informatie over ziektewet, WW en zwangerschapsverlof. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare