Hallo, Ik heb een vraag. Ik ben sinds mijn 7e zwangerschapsweek erg ziek geworden, veel overgeven, hoofdpijn, duizelig, misselijk en buikkrampen. Het lukte mij niet meer om te werken dus meldde ik me ziek op het werk, bij verzuimreductie moet ik me dan ook ziek melden want zij regelen de ziekmeldingen voor mijn werkgever. Op 10 november moest ik naar de bedrijfsarts en deze raadde mij aan om 4 weken thuis te blijven en goed uit te rusten en vanaf 13 december weer te gaan beginnen met 12 uur per week. Echter, op 13 december voelde ik me nog steeds niet goed en kreeg ik er alleen maar klachten bij heb van de dokter medicijnen gekregen tegen bloedarmoede en heb ontzettende pijn aan mijn bekken, hiervoor moest ik wandelen en zwangerschapszwemmen zou ook wel goed zijn dus daar ben ik inmiddels mee begonnen. Ik meldde mij weer ziek op 13 december en de werkgever was hier niet blij mee omdat de bedrijfsarts had gezegd dat ik weer kon beginnen op 13 december. Ik vroeg of ik dan nogmaals naar de bedrijfsarts mocht gaan omdat het erop leek dat ze me niet geloofde maar dit wouden ze niet en ik moest maar een second opinion aanvragen bij het UWV. Donderdag 16 december ben ik toch maar met moeite naar mijn werk gegaan om het te proberen, ik moest gelijk 8 uurtjes gaan werken en ik trok het al niet meer vanaf het 1e uur maar ik probeerde me sterk te houden, na 6,5 uur kon ik echt niet meer ik moest al de hele tijd overgeven en was nog meer op toilet dan aan het werk. Ik ben toen ziek naar huis gegaan maar er werd me gevraagd om de volgende dag toch te komen. Ik heb vanochtend gebeld om me ziek te melden want de bekkenpijn was alleen maar erger geworden en ik kon me bed niet eens uit. Ik moest maar even rusten van de werkgever en maandag weer komen. Mijn contract loopt tot 2 februari 2011 en ik weet zeker dat het niet verlengd word wat ik erg jammer vind want als het de zwangerschapsklachten niet waren was ik gewoon aan het werk geweest zoals voorheen. Nu is mijn vraag wat kan ik nou het beste doen want werken lukt me op dit moment nog steeds niet en mijn werkgever zet me erg onder druk en dat vind ik heel vervelend.
Beste Sunshine88, Ik begrijp dat je ziek bent en niet in staat bent om te werken. Je geeft aan dat je werkgever je onder druk zet en van mening is dat je wel kunt werken. Als je hier samen met je werkgever niet uitkomt kan je een deskundigenoordeel/second opinion bij het UWV aanvragen. UWV geeft dan een onafhankelijk oordeel. Informatie over het deskundigenoordeel vind je in deze brochure. Daarnaast wil ik je meegeven dat als je ziek bent ten gevolge van je zwangerschap, je werkgever een Ziektewet-uitkering voor je kan aanvragen. In de praktijk merk je hier zelf meestal niets van. Je werkgever betaalt je salaris door. Je werkgever ontvangt in dit geval voor jou een ziektewetuitkering van UWV. Het is wellicht verstandig dat je dit met je werkgever doorneemt. Actuele informatie vind je hier: In dienst en tóch een Ziektewet-uitkering - UWV - Voor Werkgevers Ik wens je sterkte. Met vriendelijke groet, Brigitte UWV Webcare Team