derde blaasontsteking in vier maanden!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door sandraske, 24 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    #1 sandraske, 24 jan 2012
    Laatst bewerkt: 24 jan 2012
    Onze dochter heeft wederom een blaasontsteking, derde keer in vier maanden tijd.

De huisarts heeft weer een ab-kuur voorgeschreven, de vierde inmiddels (1 kur sloeg niet aan). Het dossier bij de kinderarts is twee weken geleden afgesloten omdat toen de urine schoon was maar vorige week rook ik het weer aan de luiers en ja hoor bingo..

Heeft iemand ervaring met herhaalee blaasontstekingen? Hoe is dit behandeld en door wie?

Ik maak zoiezo nog een afspraak bij de ha, heb ik nu niet gezien omdat hij visite was rijden, en ik denk dat ik een verwijzing ga vragen voor de uroloog maar ik twijfel een beetje...

2. Tuttie

Tuttie Fanatiek lid

11 jan 2010
    2.855
    0
    36
    is er al een keer een echo gemaakt van haar urinewegen?
    ik zou daarom vragen bij de huisarts als dat nog niet gebeurd is en is haar urine ook gekweekt om te kijken of je nu de goede kuur hebt gekregen voor de bacterie?

3. ariel3

ariel3 Actief lid

27 mrt 2009
    477
    0
    0
    Frankrijk
    Ik neem aan dat die smiley een foutje was of vind je het serieus grappig? :(

4. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Urine is gekweekt, het is steeds een andere bacterie..
    Echo is ook gemaakt in september (toen is het begonnen) en zag er normaal uit

5. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant

Ja inderdaad een foutje, grappig vind ik het zeker niet...

6. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.278
    2.978
    113
    Smiley verwijderd.

7. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Thanks

8. stamboom

stamboom Bekend lid

17 nov 2006
    657
    2
    18
    ziekenverzorgster
    spijkenisse
    Hier helaas bekend met blaasontstekingen. Hier zijn er naast echo ook nog diverse andere onderzoeken geweest, waaronder een soort ct-scan. Echter niets gevonden. Wel is bekend dat blaasontstekingen bij kinderen ook een gevolg kunnen zijn van obstipatie. Weet niet of dit wellicht het geval is? Soms is er echter geen oorzaak te vinden en is het een kwestie van goed in de gaten houden. Mijn dochter gebruikt overigens wel cranberry tabletjes voor kinderen, heeft sindsdien ook geen blaasontsteking meer gehad.

9. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ow dat wist ik niet van obstipatie.. Heeft ze wel last van, niet altijd maar wel regelmatig, door de ab-kuren wisselen diarre en obstipatie af, daar gebruiken we nu probiotica voor en dat gaat iets beter..

10. stamboom

stamboom Bekend lid

17 nov 2006
    657
    2
    18
    ziekenverzorgster
    spijkenisse
    Wellicht iets om toch even te bespreken met je kinderarts? Je dochter is nog jong, dus is wel moeilijk. Mijn dochter gebruikt movicolon, maar had in de periode van je dochters leeftijd zeker wel 5 poepbroeken per dag, maar dus toch obstipatie. AB kuren zijn inderdaad funest voor het poepen. Als ze die heeft is alles van slag, geef dan meer movicolon omdat het bij Lotte dan gaat opstoppen, waardoor meer blaasontsteking etc. Zo zit je dus in een kringetje. Sterkte ermee!

11. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    vijf per dag?? hier eentje per dag of per twee dagen ;)

Morgen met de huisarts overleggen of we naar kinderarts of kinderuroloog gaan. De kinderarts waar we voorheen in behandeling waren, vond ik niet zo'n aardige man en ik moest alles zelf aandragen..

12. stamboom

stamboom Bekend lid

17 nov 2006
    657
    2
    18
    ziekenverzorgster
    spijkenisse
    ja, echt, is dus overloopdiarree want ze bleek toch verstopping te hebben. Toen we zakjes zijn gaan gebruiken ging dit terug naar 1 a 2 per dag (een hele verademing, ook voor ons kind).
    Ik zou zeggen, overleg het even, jouw kindje is ook een stuk jonger dan Lotte toen was (was toen 3).

13. Liesken

Liesken Fanatiek lid

18 okt 2009
    1.116
    1
    38
    @Sandraske, ik zou gezien de vele blaasontstekingen vragen om een echo van de urinewegen (blaas en nieren) Ons zoontje heeft een reflux bij de nieren, waardoor de urine vanuit de blaas weer terug de nieren in kan stromen. Dit zorgt uiteraard voor een veel grotere kans op blaasontstekingen en kan zelfs doorslaan naar een nierbekkenontsteking. Hij krijgt nu preventief een onderhoudsdosering antibiotica (trimetoprim, even uit mijn hoofd). Misschien is het toeval, maar ik vind het wel heel veel blaasontstekingen in korte tijd. Zou er zeker een uroloog even naar laten kijken.

14. Liesken

Liesken Fanatiek lid

18 okt 2009
    1.116
    1
    38
    Oh lees net dat je al een echo hebt laten maken. Poeh lastig hoor, maar toch lijkt me dit niet heel normaal. Toch om een doorverwijzing vragen?

15. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ja echo is inderdaad al gemaakt.. Net bij de ha geweest, die ging even overleggen met de kinderarts en belt mij dan terug..

Wel frappant dat de ha meteen vraagt, heeft ze last van obstipatie en de kinderarts door nooit naar gevraagd heeft...

Kuur slaat nog niet aan nu, koorts loopt alleen maar op. Maar er heersen ook waterpokken op kdv dus kan ook net zo goed weer een combi zijn van..

We wachten weer af..

Ik lees en hoor dat veel kinderen een preventieve ab-kuur krijgen bij herhaalde blaasontsteking. Wij mochten daar mee stoppen (na 9 weken) begin januari en nu is het weer raak :(

16. stamboom

stamboom Bekend lid

17 nov 2006
    657
    2
    18
    ziekenverzorgster
    spijkenisse
    Is hier ook sprake van geweest. Uiteindelijk niet gedaan, is toch weer medicatie die ook weer invloed heeft op de darmen, dus weer verhoogd risico op obstipatie, dus... ect. Je bljift in een cirkeltje zitten. Als de oorzaak idd. obstipatie lijkt te zijn dan moet dit opgelost worden en zullen de blaasontstekingen ook minder worden.
    Ook zal je zien dat als er wat heerst zoals je zegt nu de waterpokken dat dan de blaasonsteking ook sneller weer opkomt, verminderde weerstand en het komt er dan uit op de zwakste plek, in dit geval dus ook blaasonsteking. Ik zelf heb ook stickjes in huis om zelf te testen, bij twijfel geef ik ook gelijk extra drinken, cranberry iedere dag en extra vitamines om de weerstand zo hoog mogelijk te krijgen/houden.

17. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ik hoop dat het door de obstipatie komt...

Ze heeft een slechte weerstand door de ab dus ze pikt op dit moment alle zwervende virussen op en inderdaad dan ook weer blaasontsteking..

Drinken doet ze ook al slecht en dat is ook niet bevordelijk voor de obstipatie.. Pff echt een cirkeltje inderdaad, word er helemaal gek van. En voor het kind zelf ook niet fijn, nu heeft ze weer koorts en ligt weer op bed. We zaten net in een goed ritme (na half jaar sukkelen met nachtelijke avonturen) en dat is nu dus weer om zeep.

We geven wel probiotica voor de darmen, scheelt wel iets..

Geef je gewoon cranberrysap? Of capsules?

18. Anna84

Anna84 Fanatiek lid

20 jan 2009
    1.011
    1
    0
    Docente Engels
    Limburg
    Hoi Sandraske,

Onze dochter heeft vanaf dat ze 10 maanden totdat ze 14 maanden was, 5x blaasontsteking gehad. In september is er een echo gemaakt van de nieren en blaas; niets op te zien. Vorige week heeft ze een mictiecystogram gehad, waar ik gisteren de uitslag van gekregen heb. Ze heeft aan beide nieren reflux, links in de meest heftige graad, rechts in mindere mate. Vanaf oktober krijgt ze sowieso profylaxe; ze heeft geen ontsteking meer gehad vanaf toen, maar verder onderzoek is dus wel noodzakelijk. Wij hebben nu een doorverwijzing naar de uroloog in het Radboud. en zijn erg benieuwd naar de uiteindelijke behandeling.

Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed waarom je KA geen mictiecystogram laat uitvoeren; een echo alleen is niet voldoende om eventuele oorzaken in het urinestelsel zelf op te sporen. Vreemd! Ik zou er met mijn KA over overleggen en het niet bij profylaxe laten. Terugkerende UWI's kunnen schadelijk zijn voor de nieren..Ik begrijp ecth niet da hij niet verder onderzoekt!

Veel succes!

19. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83

Dit wilde ik ook al zeggen.
    Op een echo is het niet altijd te zien.
    Bij mijn zoontje hebben ze dit onderzoek met 11 weken gedaan.
    Gelukkig had hij geen reflux op de nieren, heeft wel een vergroot nierkelkje waar urineweginfecties ook gevaarlijk voor kunnen zijn.
    Hij krijgt preventief Eusaprim maar toch heeft hij met 7 maanden door deze ab heen nog een urineweginfectie gehad.
    Ik zou toch eens vragen of ze dit onderzoek met contrastvloeistof kunnen doen.
    Het is niet lekker om te zien hoe de katheter erin gaat maar ze kunnen je wel al veel meer zeggen.
    Heel veel succes!

20. stamboom

stamboom Bekend lid

17 nov 2006
    657
    2
    18
    ziekenverzorgster
    spijkenisse
    Ik geef kindercranberry kauwtabletten, is van Optimax vanaf 1 jaar. Ik koop ze bij Etos.
    O ja, dat onderzoek waar de anderen over spreken heeft Lotte ook gehad, waren hier geen bijzonderheden bij maar idd. vindt wel dat alles uitgesloten moet worden!

Deel Deze Pagina