hallo ik ga vanaf 5 oktober ziek en zwanger uit dienst heb nu al volledige ziektewet uitkering nu is me vraag of de ziektewet uitkering automatisch doorgaat en dan ook naar mij uitbetaald word en of me werkgever een zwangerschaps uitkering moet aanvragen
Beste Angelique, Omdat je binnenkort uit dienst gaat terwijl je in de Ziektewet zit, wil je graag weten wat er met jouw uitbetalingen gaat gebeuren. Als je uit dienst gaat terwijl je nog ziek bent, moet je werkgever dat aan UWV doorgeven. Ontvang je nu al een Ziektewet-uitkering van UWV omdat je ziek bent door je zwangerschap? Vanaf het moment dat je uit dienst bent, zal UWV jou gaan uitbetalen. Dit gebeurt wekelijks achteraf. Het geld staat elke week op woensdag of uiterlijk donderdag op je rekening. Je werkgever moet wel aan UWV doorgeven vanaf wanneer je uit dienst bent en dat de betalingen op jouw rekening gestort moeten worden. Ben je niet ziek vanwege je zwangerschap en ontvang je jouw ziekengeld nu nog van je werkgever? Dan moet je werkgever je ziek uit dienst melden bij UWV. UWV neemt dan de aanvraag voor jouw Ziektewet-uitkering in behandeling. Wanneer ben je uitgerekend? Wanneer je voor ingang van je zwangerschapsverlof nog ziek bent, gaat je verlof zes weken voor de uitgerekende datum in. De aanvraag voor je zwangerschapsuitkering moet twee weken daarvoor worden gedaan. Ben je al uit dienst op dat moment? Dan kun je de aanvraag zelf doen via UWV telefoon op 0900-9294. Ben je nog bij je werkgever in dienst? Overleg dan met je werkgever over de aanvraag. Actuele informatie over ziek uit dienst gaan vind je hier en over de zwangerschapsuitkering hier. Ik wens je ondanks je ziekte een goede zwangerschap! Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
ok ik heb al volledige ziektewet dus dan gaat alles automatisch door hoef niks aan te vragen als ik ziek inverband zwangerschap uit dienst ga