Ziektewetuitkering

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Vlinder1985, 13 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vlinder1985

Vlinder1985 Bekend lid

10 sep 2012
    802
    4
    18
    Utrecht
    Goede avond,

Ik sta momenteel 100% ziek gemeld bij het UWV, doordat ik niet meer kan werken door mijn zwangerschap.

Nu heb ik mijn dagloon ziektewet uitkering ontvangen en dit is echt een stuk minder dan wat ik de afgelopen maanden verdient heb. (als ik het gemiddelde per maand neem)

Nu denk ik dat het ermee te maken heeft, dat er op mijn loonstrook staat dat ik per 01-03-2014 in dienst bij mijn (nog) huidige werkgever ben gekomen. Nu was ik nog bij een andere werkgever in dienst en ben ik per 28 maart daadwerkelijk begonnen bij mijn huidige werkgever. (Zij wilde graag dat ik wat eerder begon, ik had nog vakantie van mijn vorige werkgever, maar wilde mij van mijn goede kant laten zien). Ik heb het op de mail staan dat ik per 1 april bij hun in dienst zou komen en tevens staat dit ook in het contract.

Kan het zijn dat hierdoor mijn ziektewetuitkering echt een stuk lager uitvalt dan wat ik de afgelopen maanden verdient heb? En bovenal, wat kan ik hiermee doen?

Hartelijk dank!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

#2 UWV, 15 sep 2014
    Laatst bewerkt: 15 sep 2014
    Beste Vlinder1985,

Je wilt graag weten hoe het kan dat het dagloon van de Ziektewet-uitkering zo laag uitvalt.

Het dagloon wordt berekend op basis van de Sociale Verzekeringsloon dat je verdiende tijdens het dienstverband waarin je ziek werd.
    Normaliter wordt het berekend aan de hand van de verdiensten een jaar voordat je ziek bent geworden en dan gedeeld door 261.
    Je hebt korter dan een jaar gewerkt bij je huidige werkgever. Daarom telt UWV je verdiensten bij elkaar op en deelt het door het aantal dagloondagen over die periode.
    Het is ook belangrijk te weten dat het dagloon altijd vijf dagen in de week wordt uitbetaald. Ook al werkte je zelf bijvoorbeeld maar drie dagen per week.

Mocht je na deze uitleg nog vragen hebben neem dan even contact met ons op via een privé bericht.

Actuele informatie over de berekening van het dagloon vind je hier.

Ik wens je van harte beterschap.

Met vriendelijke groet,

Mariël
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina