Hoi, Ik ben nu 19 weken zwanger en heb sinds 2 weken veel last van mijn rug en stuitje als ik lang zit. Ik doe zittend werk. De verloskundige wist niet wat het was en stuurde me door naar de fysio. Wel adviseerde ze me rustig aan te doen en misschien 1 a 2 uurtjes minder per dag te gaan werken. De fysio heeft gekeken. Het blijkt (gelukkig) geen bekkeninstabiliteit te zijn en volgens haar moet het goed komen als ik op mijn houding let. Maar hoe ik het ook probeer, na een lange dag van 8 uur zitten heb ik verschrikkelijk pijn in mijn rug en stuitje. Ik wil dus tijdelijk wel 1 a 2 uurtjes minder per dag werken alleen weet ik niet hoe ik dat moet overleggen met mijn werkgever. In principe heeft de fysio dat niet geadviseerd. Wel zei ze dat 8 uur per dag zitten wel lang is als ik pijn in mijn rug heb. Hebben jullie tips?
Zou het gewoon aangeven en je vk heeft wel gezegt dat iets minder werken waarschijnlijk beter is voor je, dat telt toch hopelijk ook. En de fysio zegt ook dat het wel erg lang is om te zitten. Of je moet kijken dat het werk wat aangepast kan worden door bv tussendoor vaker iets te doen waarbij je kunt lopen of staan. Rugklachten is ook echt iets wat bij zwangerschap kan horen en als je veel pijn hebt dan kun je ook niet optimaal werken.
Ik zou het met je baas bespreken, waarschijnlijk wil die dat je dan contact opneemt met de bedrijfsarts. 8 uur zitten is ook wel heel lang voor je onderrug. Probeer ook wat meer te lopen. Gewoon ieder half uur even weg gaan van je werkplek. Misschien helpt dat ook al.
ik heb hetzelfde probleem,veel pijn in de onderrug en stuitje. ik ben nog niet bij een fysio geweest of huisarts geweest. ik weet ook niet goed hoe ik het moet aankaarten. ik heb afgesproken dat ik tot 4 weken door ga werken en heb dus nog 3 weken te gaan. is het nu ook zo dat als je 2 uur minder gaat werken per dag dat men je dwingt 6 weken vantevoren met verlof te gaan? en kan ik het beste eerst naar de huisarts gaan? of naar wie?
@ Janneke als je je (voor een deel) ziekmeld dan gaat je zwangerschapsverlof 6 weken van te voren in. Dat is wettelijk geregeld. Ik heb het ook gehad, wilde 4 weken van te voren stoppen maar dat is niet gelukt door BI Als je zoveel last hebt, kaart het aan bij de VK. En meld je (voor een deel) ziek bij de werkgever. Je krijgt dan een oproep om voor de Arbo-arts te verschijnen
Ik heb ook aan mn vk gevraagd of ze een briefje voor me wilde schrijven. Staat wel goed voor je werkgever
gewoon even bellen met de arbo en er samen een afspraak over maken. Voor je werkgever is het toch ook fijner als je wat langer wat minder uurtjes werkt dan straks helemaal uitvalt.