Beste UWV mensen, Mijn situatie is als volgt, ik ben sinds +\_ negen maanden werkzaam via een uitzendbureau (werk daar gemiddeld 3 uur per week, dus niet heel veel) en heb afgelopen maand voor ongeveer 10 uur (in totaal) bij een andere werkgever gewerkt. Kan je een zwangerschaps uitkering krijgen met zo weinig uur? Ik zie dat de hoogte van de uitkering wordt berekend aan de hand van het laatst gewerkte jaar. Tot vorig jaar december kreeg ik nog een WW uitkering. Telt die ook nog mee voor de hoogte van de zwangerschapsuitkering als ze mijn gemiddelde loon van het afgelopen jaar gaan uitrekenen? Kan ik de andere werkgever, waarbij ik nog maar +\_ 10 uur heb gewerkt, ook de zwangerschapsverklaring geven die ik van mijn verloskundige kreeg of gelden er minimale uren voor een zwangerschapsverlof uitkering? Mijn uitgerekende datum is begin oktober.
Beste SamUitAmsterdam, Gefeliciteerd met je zwangerschap. Je hebt een aantal vragen over een zwangerschaps- en bevallingsuitkering. Kan ik als uitzendkracht een zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) krijgen? Ik werk gemiddeld 3 uur per week. Ja, je kunt in aanmerking komen voor de uitkering, ook als je niet veel werkt. Telt de WW-uitkering die ik tot vorig jaar december kreeg mee voor de hoogte van de uitkering? Voor de berekening van de hoogte van de uitkering kijken we naar het SV-loon dat je verdiende tijdens het dienstverband waarin je verlof begint. De WW telt niet mee bij de berekening. Zou je een jaar gewerkt hebben, dan bepalen we je dagloon bepaald door het SV-loon dat je verdiende in een jaar te delenn door 261 (aantal dagloondagen in een jaar). Jij hebt korter dan een jaar gewerkt. Je dagloon wordt berekend door het SV-loon dat je bij het uitzendbureau verdiende te delen door het aantal dagloondagen in de periode waarin je gewerkt hebt. Doordat je niet het hele jaar hebt gewerkt, valt het dagloon dus lager uit. Kan ik via een andere werkgever waar ik nog maar 10 uur heb gewerkt ook een Zwangerschaps-uitkering krijgen? Ja, ook via deze werkgever kom je in aanmerking voor een zwangerschapsuitkering. Hiervoor Actuele informatie over de hoogte van de WAZO vind je hier. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare