Zwanger, ziek, verlofdagen?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Jes80, 7 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jes80

Jes80 Lid

26 jan 2016
    41
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb een vraagje waar ze bij personeelszaken nog geen antwoord op weten, misschien dat iemand hier ervaring heeft.

Ik werk in het mbo (geef geen les) en ben door zwangerschapsklachten deels ziek gemeld.
    Andere jaren heb ik in juli/augustus 4 of 5 weken vrij.
    Hoe zit dat dan met vakantiedagen als je deels of volledig ziek bent tgv zwangerschap?
    Normaal gesproken krijg je volgens mij, als je niet zwanger bent, je dagen terug bij ziekte tijdens je vakantie. Tenminste dat was jaren geleden bij een collega zo, wellicht is dat veranderd.

Het lijkt een enorm grijs gebied te zijn...

2. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Als je gewoon werkt en ziek wordt op vakantie, dan krijg je je vakantiedagen terug. Maar als je ziek bent en je gaat op vakantie, moet je je normale uren opnemen.

Voorbeeldje: ik werkte nog maar 4u per week op een moment in de zwangerschap (verder ziek ivm zwanger). Ik bouw tijdens mijn ziek zijn wel gewone vakantie uren op (24u per maand). Dan is het niet eerlijk dat ik maar 4u vrij hoef te nemen voor een week op vakantie, dan zou ik qua uren de rest van het jaar op vakantie kunnen. Ik heb 40u opgenomen (wat ook hoort).

Ik nam echter geen vrije dag/uren op voor arts bezoek, tandarts, Fysio etc. Dat schoof ik dan zo dat het op een niet werk dag was.

3. Pechvogol

Pechvogol Fanatiek lid

19 jun 2014
    1.361
    678
    113
    Klopt wat 1981mama zegt!

4. Annacatharina

Annacatharina Actief lid

15 feb 2014
    417
    4
    18
    NULL
    NULL
    De opbouw van uren tijdens ziekte gaat gewoon door, maar je moet ze dus ook opnemen op het moment dat je op vakantie gaat.
    Ga jij niet op vakantie, dan blijft je recht normaal staan. Ik weet alleen hoe dat in het onderwijs is omdat jullie vaststaande dagen hebben. Misschien navragen bij de vakbond.

Deel Deze Pagina