Ouderschapsverlog en gevolgen dagloon

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Diva12345, 25 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Diva12345

Diva12345 Nieuw lid

25 jan 2013
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Mijn partner is helaas sinds kort gedeeltelijk werkloos en heeft een WW uitkering. We komen er echter totaal niet uit hoe het dagloon is berekend. Dit ligt veel lager als zijn normale loon en ik vraag mij dan ook af of dit komt door het ouderschapsverlof wat zij vorige jaar heeft opgenomen.

De situatie was in 2012 alvolgt. Jan - Oktober een contract van 32 uur bij werkgever 1 met 16 uur ouderschapsverlof. Vanaf halverwege oktober 16 uur contract bij werkgever 1 en 16 uur contract bij werkgever 2.

De situatie vanaf 2013. Bij werkgever 1 een contract van 8 uur. Vanaf halverwege jan 2013 is het contract bij werkgever 2 helemaal gestopt.

Uiteraard is er sprake van twee verschillende lonen bij de werkgevers om het makkelijk te houden. Laat ik het fictief even houden dat bij werkgever 1 een loon werd verdiend van € 2500 per 4 weken op basis van fulltime ( 40 uur) en bij werkgever 2 een loon van € 2300 per maand op basis van fulltime ( 40 uur)

Kunnen jullie een voorbeeld geven hoe ik het dan het dagloon kan berekenen? In 2011 werkte zij bij werkgever 1 een half jaar 40 uur en het laatste half jaar van 2011, 32 uur. Er was toen geen sprake van verlof oid.

Alvast bedankt.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Diva12345,

Je wilt weten hoe het dagloon wordt berekend voor je partner.

De hoogte van de WW-uitkering wordt gebaseerd op het inkomen van 1 jaar voor de eerste WW-dag.

Dagloon berekening
    Hiervoor wordt het Sociale Verzekeringsloon opgeteld en gedeeld door 261. Van het dagloon dat uit deze berekening komt ontvang je in de eerste twee maanden 75% en vervolgens voor de restduur
    70%.

Valt het dagloon lager uit door ouderschapsverlof?
    Dan neemt UWV een vergelijkbare periode voor de ingang van het ouderschapsverlof.
    De maximum periode van ouderschapsverlof van 18 maanden is hierop niet van toepassing.

Omvang
    Het aantal uren waarvoor je de WW-uitkering ontvangt wordt berekend aan de hand van het aantal gewerkte uren. UWV kijkt dan naar een periode van 26 weken voorafgaand aan je werkloosheid.

Je vraagt om een voorbeeld te geven. Je geeft zelf een voorbeeld van uren aan uit het jaar 2011. Ik begrijp echter dat je partner halverwege januari dit jaar werkloos is geworden.

UWV kijkt dan naar de periode van 26 weken voor half januari.

Voorbeeld werkgever 2:

26 weken van 16 uur : 26 weken = Gemiddeld Aantal Arbeidsuren van 16 uur

Actuele informatie over de berekening van het dagloon vind je hier.

Om een voorbeeld te ontvangen hoeveel uitkering je kunt ontvangen, kun je het beste de rekenhulp van UWV.nl gebruiken.

Met vriendelijke groet,

Keja
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina