Cadeau-misverstandje, oeps!

Discussion in 'De lounge' started by Aylen, Dec 17, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Aylen

Aylen Niet meer actief

Voor kerstavond hebben wij uitgenodigd: de vader van mijn man, de grootmoeder van mijn man en V., een vriendin van ons uit Amerika (ze kent mijn schoonfamilie ook goed).

Het plan: even borrelen, daarna eten.

Afgelopen weekend ging ik winkelen met V. en ze zei toen: "Ik moet nog een cadeau kopen voor je schoonvader, maar voor alle anderen heb ik al iets voor kerstavond". Ik zei: "Oh, ik heb nog voor helemaal niemand iets gekocht! Dat doen wij eigenlijk niet." Daar reageerde ze niet op. Nu weet ik niet wat ik moet doen. Toch een kleinigheidje halen voor iedereen of gewoon helemaal niks.... Ik ben bang dat als ik niets koop, mijn vriendin nogal beteuterd is. Maar als ik wél iets koop, voelen mijn schoonvader en schoonoma zich misschien ongemakkelijk omdat het dan net lijkt als we "cadeaus doen" en zij niets hebben gekocht.

Hoe zouden jullie dit oplossen? Ik ken V. en ik weet eigenlijk wel zeker dat ze de cadeaus toch gaat ronddelen ondanks mijn uitspraak. Ze heeft immers al van alles gekocht.

2. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Maar dat is toch haar probleem? Beetje bot misschien, maar nee, ik zou niks kopen. Heel lief dat zij dat wel doet, wellicht ook als bedankje?

3. nana33

nana33 VIP lid

Nov 17, 2008
    5,536
    3
    0
    Als je denkt dat de anderen het ook leuk vinden, zouden jullie alsnog kleine cadeautjes kunnen kopen, het is pas de 17e. Maar als je er eigenlijk geen zin in hebt of denkt dat de anderen er geen zin in hebben, zou ik het lekker niet doen. Het is ook wel een beetje voortvarend van haar om niet eerst te informeren of jullie dit überhaupt wel doen. In de VS is het trouwens ook niet standaard om voor iedereen altijd cadeautjes te kopen met kerst (mits er geen kinderen bij zin), sommige families doen het wel en anderen niet. Je kunt haar gewoon uitleggen dat jullie dit eigenlijk niet doen en dat dit misschien zeker voor de grootmoeder nogal wat gedoe is.

4. Pippamoi

Pippamoi Actief lid

Jul 28, 2013
    278
    0
    0
    NULL
    Zuid-Holland
    Ik kan me voorstellen dat V. dit zo gewend is en daarom cadeautjes heeft gekocht. Ze is bij jullie te gast, en ik vind het dan niet vreemd dat ze een cadeautje voor iedereen mee neemt, zeker als het bij haar gewoonte is. Dus ik zou zelf niet cadeautjes kopen als jullie dit normaal ook niet doen. Ik zou het zelf ook niet gek vinden als een iemand (die dat in haar land gewend is) cadeautjes geeft en de rest niet. Het wordt denk ik wel ongemakkelijk als jij nog cadeautjes gaat kopen en je schoonvader en grootmoeder niets hebben. Dan lijkt het voor hen alsof ze toch iets mee hadden moeten nemen.

Overigens bedoel ik niet dat ik van je vriendin zou verwachten dat ze cadeautjes meeneemt (kan misschien zo overkomen). Maar ik vind het ook niet gek dat ze dat doet, als gast uit een ander land.

5. Aylen

Aylen Niet meer actief

Bedankt voor de reacties. Ik ga wel wat koekjes bakken voor iedereen om mee naar huis te nemen. Geen cadeaus kopen dus, en toch een kleinigheidje.

6. emma84

emma84 Bekend lid

Dec 3, 2012
    603
    0
    0
    Twente
    ik zou haar nogmaals even vragen en uitleggen hoe het zit. of ze het niet erg vind dat jij dan geen kadootjes hebt om te geven.

7. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,268
    6,800
    113
    Dat is gewoon Amerikaans...ze verwachten echt niks terug. Ze vinden het daar leuk om cadeaus te geven.

Ik denk dat dit ook voor haar geldt ( tenminste...dat denk ik :D)

8. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,829
    19,166
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Anders koop je toch alleen iets voor haar? Dan heeft iedereen een cadeautje. De anderen krijgen iets van haar en zij iets van jou. Zo staat niemand met lege handen.

Share This Page