Per 17 oktober had ik een freelanceopdracht en heb ik mijn WW opgezegd. Dit is per 20 oktober gebeurd omdat het aan het begin van een week moet zijn. Ik had toen nog ongeveer 10 maanden WW "tegoed". Ik weet dat ik mijn WW maximaal 6 maanden mag opschorten als ik niet beschikbaar ben voor werk (hier topic over geopend). Binnenkort loopt mijn opdracht af, vermoed ik, en zal ik mij weer bij het UWV melden. In elk geval vóór 17 april dus. Zullen ze nog eisen aan mijn stellen tav sollicitaties, bijv over de laatste periode vóórdat ik weer WW aan ging vragen? Omdat ik zag aankomen weer werkloos te worden/beschikbaar voor de arbeidsmarkt? Zijn er nog andere addertjes onder het gras die ik moet weten? Als ik dan weer WW heb - waar ik maar even vanuit ga - en er doet zich weer een freelance opdracht voor, ik ga natuurlijk ook een gewone baan zoeken, kan ik de WW dan weer (maximaal zes maanden) opschorten? Of is dat maar 1 x tijdens je WW? Alvast dank!
Beste Moniponi, Je hebt tijdelijk je WW-uitkering stop laten zetten in verband met je freelance-opdracht. Binnen 6 maanden kun je de WW-uitkering inderdaad weer heropenen. Het is mogelijk meerdere malen de WW-uitkering te laten opschorten. Hou er wel rekening mee dat er van je verwacht wordt dat je al begint met solliciteren voor het heropenen van je uitkering. Dit omdat je al weet dat je opnieuw werkloos wordt. Zie deze pagina op onze site. Andere addertjes onder het gras zijn er niet. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Bedankt. Er staat niet hoeveel, hoe vaak, hoe lang vantevoren solliciteren voldoende is? Is er trouwens ook een minimumperiode dat je de ww weer moet hebben opgestart voordat je opnieuw veilig kunt stopzetten voor max zes maanden?
Beste Moniponi, We hebben je vraag doorgezet. Je krijgt zo spoedig mogelijk een reactie. Met vriendelijke groet, Mariël UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste moniponi, Je wilt weten of je een sollicitatieplicht hebt voorafgaand aan werkloosheid en of er een mimimumperiode bestaat tussen het tijdelijk opschorten van WW. Zoals René al aangaf moet je vanaf het moment dat je op de hoogte bent van (dreigend) ontslag voorkomen dat je werkloos wordt. Voor meer informatie over je sollicitatieplicht (hoe lang, hoe vaak, hoeveel) verwijs ik je naar je adviseur werk wanneer je jezelf weer hebt ingeschreven als werkzoekende. De adviseur werk maakt gerichte afspraken met jou over je sollicitatieverplichting. Je kunt zo vaak als je wilt je WW-uitkering opschorten wanneer je nog recht hebt op WW. Als je er maar voor zorgt dat je jouw oude WW-uitkering heropent binnen 26 weken. Een minimumperiode is er niet. Wil je jouw WW-uitkering stop laten zetten voordat je de beslissing hebt ontvangen? Stuur daarvoor een wijzigingsformulier waarin je vermeldt dat je je WW-uitkering weer tijdelijk wilt laten stopzetten. Actuele informatie over je sollicitatieplicht vind je hier en over het tijdelijk stopzetten van WW hier. Ik wens je veel succes met solliciteren. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Dank voor het antwoord. Dus wanneer ik redelijkerwijs weet wanneer mijn opdracht afloopt, moet ik dus weer solliciteren, als ik mijn WW weer wil opstarten vanaf het moment dat ik weer zonder inkomsten kom te zitten. Althans, zo interpreteer ik het dus maar! Komt vast goed. En dank voor de info over het evt opnieuw stopzetten! Hier heb ik veel aan, liefst ga ik natuurlijk direct weer aan het werk zodra ik een opdracht kan krijgen, maar ik verlies niet graag mijn WW rechten voorzover ik die nog heb. Dank, Moniponi