Beste uwv, Na vele rondes verweer heeft het uwv besloten dat ik en collegas ontslag krijgen om economische redenen. Ik werk in een kledingzaak, 13 jaar in dienst. Ik moet dus vanaf 1 sept twee maanden uit werken en zou dus per 1 nov werkeloos worden... Ik ben nu momenteel 18 weken zwanger, kan ik dan wel ontslagen worden...? Ik zou dus officieel verlof krijgen op 18 dec.... wat wil dat dan zeggen met het te ontvangen ww is dat tijdens verlof wel de 100 % ....? Mijn werkgever zegt mij wel te kunnen ontslaan omdat het huurcontract stopt maar dat is toch geen geldige reden om een contract te beëindigen.. Ik kan met mijn werkgever niet meer door een deur op dit moment omdat hij me voor alles uitmaakt.. net ofdat ik bewust zwanger wordt om hem dwars te zitten...??? Zoveel vragen / onzekerheid Hopelijk heeft u wat antwoorden voor me Groetjes
Beste Mamenzo, Wat vervelend dat je wordt ontslagen. Je wilt weten of dat wel mag tijdens je zwangerschap. Ontslag Een werkgever mag je niet zomaar ontslaan tijdens de zwangerschap, tijdens het zwangerschaps- en bevallingsverlof, en tijdens de eerste 6 weken na het verlof. Je hebt dan namelijk ontslagbescherming. Dit opzegverbod geldt echter niet als (het onderdeel van) het bedrijf waar je werkzaam bent sluit. Dit is in jouw situatie het geval. Je werkgever moet dan een ontslagvergunning aanvragen, of het contract laten ontbinden door de rechter. Ik begrijp dat je werkgever vergunning heeft gekregen, het ontslag is dus al goedgekeurd. Werkloos Als je na afloop van je contract geen ander werk hebt, vraag je WW aan. Dat kun je vanaf één maand voordat je werkloos wordt doen via www.werk.nl. Je WW is twee maanden lang 75%, en daarna 70% van het WW-dagloon. Dat is het loon dat je gemiddeld per dag verdiende in de 12 maanden voordat je werkloos werd. Zwangerschapsverlof 6 tot 4 weken voor je uitgerekende datum heb je recht op zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO). Vraag dit 8 weken voor je uitgerekende datum zelf aan via UWV Telefoon (0900 9294). De WAZO is 100% van het WW-dagloon. Je WW wordt dan beëindigd. Na afloop van het verlof kun je de WW weer laten voortzetten. Actuele informatie vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare