Ziek kind geen vrij krijgen

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door nutts, 18 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Haver11

    Haver11 Fanatiek lid

    3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw

    Helemaal mee eens.
    Ik werk ik de zorg, kan dus ook niet zeggen dat ik niet kom.

    Ik ben thuis als mijn man moet werken, als mijn man thuis is werk ik. Er is dus altijd 1 van ons bij de kinderen.
     
  2. Kleintjuh85

    Kleintjuh85 Fanatiek lid

    5 feb 2014
    3.985
    2.280
    113
    Noord-Brabant
    Ja gastouders aan huis liggen ook overal voor het oprapen. o_O En dan hebben we het nog eens niet over de kosten gehad.
     
  3. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Vooral die gastouders aan huis die back-up staan voor als er kinderen ziek worden. Die zitten gewoon gratis en voor niks thuis op de bank te wachten tot ze naar een ziek kindje moeten ;)
     
    tuc, Ysabella en lidu1 vinden dit leuk.
  4. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.638
    21.132
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Zo'n baan wil ik ook wel! :roflmao:
     
  5. Anan

    Anan Fanatiek lid

    10 mei 2013
    2.845
    2.256
    113
    Maar wat is vaak vrij vragen? Binnen die 2 weken is het bij wet geregeld. Meer dan 2 weken zorgverlof kost je vakantie uren. Dat is toch niet raar?
     
    Shay25 vindt dit leuk.
  6. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.638
    21.132
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    @luca75 Eens met geven en nemen hoor. Ik heb wat dat betreft een erg fijne werkgever en collega. Het verbaast me eigenlijk te lezen dat dat in veel gevallen zo moeilijk gaat. Het verbaast me ook altind dat het bij mannen schijnbaar meestal 'niet kan', op stel en sprong vrij krijgen. Dan wordt het je ook niet makkelijk gemaakt om als vrouw te blijven werken. Maar dat is een andere discussie...
     
  7. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Jij geeft zelf al aan eerder dat jouw moeder geen belangrijke afspraken plant op jouw werkdagen, je snapt toch zelf wel dat dat heel uniek is.
    Bovendien maakt het niet uit of je het ziek zijn aan ziet komen, als iemand geen alternatief heeft dan veranderd daar niks aan.
     
    Gewooniemand, Aszz, Athina en 5 anderen vinden dit leuk.
  8. Kleintjuh85

    Kleintjuh85 Fanatiek lid

    5 feb 2014
    3.985
    2.280
    113
    Noord-Brabant
    Ik heb al vaker binnen die weken vakantie uren opgenomen. Puur omdat er moeilijk over wordt gedaan, ze je echt een schuldgevoel kan geven door haar doen en laten dat je daarom het netter vind om vakantie uren op te nemen ipv zorgverlof. Van dat laatste deed ze overigens dat ze daar nog nooit van had gehoord. Totdat HR er mee kwam dat ik daar recht op had.
     
  9. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.809
    32.714
    113
    Ja dat is ook mijn ervaring. Daarom kocht ik ook extra vakantiedagen, wat eigenlijk belachelijk is, maar wel nodig, want zorgverlof deden ze idioot over.
     
    Kleintjuh85 vindt dit leuk.
  10. Anan

    Anan Fanatiek lid

    10 mei 2013
    2.845
    2.256
    113

    Dat is idd jammer dat je daar als mw zelf op moet wijzen. En ook verstorend voor de arbeidsrelatie
     
    Kleintjuh85 vindt dit leuk.
  11. Taiga

    Taiga Fanatiek lid

    28 apr 2019
    1.329
    2.040
    113
    Gelukkig gaat het bij ons werk heel makkelijk!
    Ik kan eigenlijk altijd thuisblijven als een kind ziek is.

    En ik heb de luxe dat mijn schoonmoeder niet meer werkt en op 5min rijden van ons af woont. Ze kan lopend naar hun school ook.
    Die kan ik ook altijd bellen.

    Maar het lijkt me echt heel vervelend als je kind ineens ziek wordt, je geen backup hebt en je werkgever wil geen verlof geven zoals bij ts.
     
  12. luca75

    luca75 Fanatiek lid

    14 aug 2013
    4.834
    3.476
    113
    En typisch dat het meestal leidinggevenden zijn die of geen kinderen hebben of de kinderen groot hebben.

    Ik nam ook verlof ipv zorgverlof. Gewoon omdat ik geen gezeik wilde. Maar goed, of je nou verlof neemt of zorgverlof, feit is dat je er niet bent, dus als dat het probleem is dan ben je met verlof opnemen ook niet geholpen.

    Kreeg ook wel eens de dooddoener te horen van mijn leidinggevende dat het niet het probleem van de organisatie was dat ik kinderen had. Dat werd ik op een gegeven moment ook zat dus toen heb ik gezegd dat als ze weer eens omhoog zat omdat er zieken waren ze mij vooral niet moest bellen.
     
    Gewooniemand, tuc en NiVa0230 vinden dit leuk.
  13. Strandbal

    Strandbal VIP lid

    3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113

    Ja maar als ouder is het ook niet altijd duidelijk of je kind echt ziek is.
    Ik heb ook weleens gehad dat mijn kind niet zo lekker was, en vervolgens ziek gemeld en bleek er de hele dag niks aan de hand. Maar het is ook een keer gebeurd dat mijn zoon net voor we naar school gingen slappe poep had. Maar dat heeft ‘ie vaker eenmalig en dan is hij niet ziek. Dus had ik hem wel gebracht en gezegd mocht het toch niet gaan dat de juf mij mocht bellen. Dat was ook gebeurd.
    Maar dat is niet met de intentie geweest om mijn kind lekker ziek op school te laten om anderen aan te steken.
     
  14. AnnemarieK77

    AnnemarieK77 Actief lid

    6 jun 2019
    324
    489
    63
    Vrouw
    Ik ben zelf werkgever en lees echt met verbazing sommige reacties. Dat je een backup voor je backup moet hebben?
    Natuurlijk niet!
    Een werkgever is meer dan iemand die jou aan het werk zet en 1x per maand je salaris over maakt.
    Ik heb zorgplicht over mijn werknemers, er zijn wettelijke bepalingen waar ik mij aan moet houden.
    Wanneer een werknemer bij mij komt dat haar (alleen vrouwen hier) kind ziek is en ze graag naar huis wilt kan dat gewoon. Zorgverlof hebben wij daar voor. Kost geen vrije dagen ofzo...
    Er is meer dan werken in het leven hoor
     
  15. Zara75

    Zara75 VIP lid

    10 jul 2007
    11.958
    6.076
    113
    Happyland
    Ze schrijft toch duidelijk: als je echt geen andere optie hebt?
     
  16. Zara75

    Zara75 VIP lid

    10 jul 2007
    11.958
    6.076
    113
    Happyland
     
    AnnemarieK77 vindt dit leuk.
  17. Zara75

    Zara75 VIP lid

    10 jul 2007
    11.958
    6.076
    113
    Happyland
    Hier gelukkig een vrij luxe positie.
    Mijn man werkt vanuit huis, dus er is meestal wel een mouw aan te passen.
    Verder heb ik ouders en een zusje op steenworp afstand.
    Goed contact met buren en een vriendin die in dezelfde woonplaats woont.
    Heb het tot nu zelf kunnen opvangen, of mijn man en ouders.
    Maar kan me heel goed voorstellen dat het lastig is als je geen goed vangnet hebt en dan is het fijn als je een redelijke werkgever hebt.
    Want ook al heb je recht op zorg/calamiteitenverlof, dit ook daadwerkelijk krijgen is een 2e.
    En dan snap ik heel goed dat je jezelf ziekmeldt, als je dus zo'n onmenselijke werkgever hebt. ( Mits je natuurlijk wel moeite hebt gedaan om opvang te regelen)
     
  18. Kleintjuh85

    Kleintjuh85 Fanatiek lid

    5 feb 2014
    3.985
    2.280
    113
    Noord-Brabant
    Mijn leidinggevende heeft gewoon doodleuk tegen mij gezegd dat het bedrijf, zij en ook mijn collega's ( hebben alles "oudere" kinderen) niet de op dupe hoeven te worden omdat mijn vriend en ik voor kinderen hebben gekozen. Wij hebben daarvoor gekozen en moeten we ook de consequenties dragen.

    Hoe kortzichtig is dat! En ja, die arbeidsrelatie is best wel verstoord
     
  19. spruitjes

    spruitjes Fanatiek lid

    27 sep 2014
    2.885
    1.383
    113
    Ooooh mag ik bij jou komen werken ???
     
    AnnemarieK77 vindt dit leuk.
  20. Mystiek

    Mystiek Fanatiek lid

    19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Beetje wereldvreemd om te denken dat alle problemen waar je zelf niet voor gekozen hebt voor je uit de weg geruimd moeten worden.
     

Deel Deze Pagina