Ziek kind geen vrij krijgen

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door nutts, 18 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Ik heb trouwens een back-up voor als mijn moeder niet kan of ze niet naar de opvang kunnen.
    Maar toch stond ik vorige keer dat ze niet extra naar de opvang konden, mijn moeder was geopereerd en mijn tante die dus als back up staat op vakantie was en mijn collega kon die dag niet met mij ruilen.
    Ja toen kon ik dus niet anders als mijn werk afbellen.

    Soms kan je alles nog zo goed geregeld hebben en heb je toch een probleem.
     
  2. Sneeuwmees

    Sneeuwmees VIP lid

    11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    Mijn man en ik werken beide parttime. Dus een van ons twee is altijd thuis. In dat opzicht gelukkig geen stress als onverhoopt een kind niet lekker is, of ziek van school gehaald moet worden.
    Mochten we toch een keer vastlopen dan zijn mijn ouders standby.
     
  3. soovi

    soovi Fanatiek lid

    1 nov 2007
    2.455
    569
    113
    Wij kijken altijd wat het beste uitkomt. Soms kan ik mijn moeder vragen, soms een vriendin. Mijn man kan meestal wel thuis werken. En als ik niks geregeld krijg dan blijf ik thuis. En dan is het inderdaad een mededeling. Ik heb mijn best gedaan, maar helaas kan ik niet komen.
    Ik vind je moeder "verplichtingen" om op mijn werkdagen geen afspraken te maken nogal ver gaan. Het zijn mijn kinderen niet die van mijn moeder.

    Ik vind wel dat het in balans moet zijn met mijn partner. Dus dat ik niet altijd de Sjaak ben. Het zijn ook zijn kinderen.
     
  4. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.535
    1.885
    113
    Mijn moeder past op mijn dochter als ik werk dus als dochter ziek is, verandert er niet veel. Kan mijn moeder echter niet, dan heeft mijn werk toch echt pech. Als mijn meisje ziek is ben ik er gewoon voor haar om voor haar te zorgen.
     
  5. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.576
    1.202
    113
    randstad
    Hier nu in 2 weken tijd 2x een ziek kind gehad. Gelukkig kan ik bijna altijd iets regelen. Man zit in het onderwijs dus dat is wat lastiger vrij krijgen. Mijn cijfers lopen niet weg. Vorige week heb en ik thuis gewerkt een halve dag en is dochter een dag bij mijn moeder geweest. En deze week is zoon eerst een paar uur bij gastouder geweest en daarna heb ik hem opgehaald en thuis verder gewerkt. Ik kan ook makkelijk in de avond nog uren inhalen indien nodig dus ik maak meestal mijn uren wel en anders neem ik de gemiste uren vrij.
     
  6. spruitjes

    spruitjes Fanatiek lid

    27 sep 2014
    2.884
    1.383
    113
    Hmmmm nee helaas... Kan je iets met een apothekers assistente? :)
    Lijkt me wel een leuke baan overigens! Maar mijn mumbrain kan een opleiding echt ff nog niet aan (hoe lang duurt dat ontzwangeren ook alweer?
     
  7. AnnemarieK77

    AnnemarieK77 Actief lid

    6 jun 2019
    324
    489
    63
    Vrouw
    Het is ook heel leuk werk! (Wel 6 jaar een opleiding vooraf... Dus misschien meer iets voor als de kids wat groter zijn
    ;))
    Helaas wel, net als alle andere (para)medische beroepen een administratieve last van hier tot gunter en weer terug. Dat 'verpest' het soms wél :(
     
  8. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.815
    1.271
    113
  9. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.815
    1.271
    113
    Dat klopt helemaal niet. Je hoeft voor zorgverlof niet eerst te kijken of je oppas moet regelen. Ouders zijn gewoon de eerste verzorgers bij een ziek kind.
     
  10. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.815
    1.271
    113
    calamiteitenverlof is idd 1 dag, maar daarna gaat dus kortdurend zorgverlof in. En daarna eventueel langdurig zorgverlof. Als je kind ziek is en langer zorg nodig heeft, dan moet je er toch kunnen zijn.
     
  11. Sopje1234

    Sopje1234 Bekend lid

    30 okt 2018
    732
    477
    63
    Dit staat op de site van de overheid. Let even op de vetgedrukte stukken tekst.

    Wanneer kortdurend zorgverlof


    Als u een zieke in uw naaste omgeving wilt verzorgen, heeft u recht op kortdurend zorgverlof. Voorwaarde is dat de zieke verzorging nodig heeft. En u bent gezien de concrete omstandigheden van het geval de enige die de zieke zorg kan geven. Kan iemand anders de verzorging op zich nemen? Dan heeft u geen recht op kortdurend zorgverlof. Voor iemand die bijvoorbeeld in het ziekenhuis ligt, kunt u meestal geen kortdurend zorgverlof opnemen. Want de zieke krijgt al verzorging.


    Op de eerste ziektedag kunt u voor deze naaste uit uw omgeving calamiteitenverlof en ander kort verzuimverlof opnemen. Bijvoorbeeld voor een kind dat plotseling ziek is geworden op school en dat u moet ophalen. Calamiteitenverlof en ander kort verzuimverlof is onder andere voor plotselinge situaties die u meteen moet oplossen.


    Kortdurend zorgverlof melden bij werkgever

    U meldt het verlof zo spoedig mogelijk bij uw werkgever. Uw werkgever kan u achteraf vragen om bewijs dat het verlof nodig was. U kunt bijvoorbeeld een doktersverklaring laten zien
    .
    Werkgever mag zorgverlof in principe niet weigeren


    Uw werkgever mag kortdurend en langdurend zorgverlof alleen weigeren als het bedrijf daardoor in ernstige problemen komt. Om die reden mag uw werkgever uw kortdurend verlof nog tegenhouden nadat u het bij hem heeft gemeld.


    Kortdurend verlof gaat in op het tijdstip waarop u het opnemen ervan meldt aan uw werkgever. Bent u door de omstandigheden niet in de gelegenheid om het verlof vooraf te melden? Dan moet u dit zo snel mogelijk alsnog doen. Komt het bedrijf daardoor in ernstige problemen? Dan kan de werkgever na uw melding de verlofopname nog stoppen of niet in laten gaan. Gebeurt dit niet? Dan kan uw werkgever het verlof op een later moment niet meer stoppen.
     
  12. Sopje1234

    Sopje1234 Bekend lid

    30 okt 2018
    732
    477
    63
    Langdurig zorgverlof geldt alleen als kind levensbedreigend ziek is.
     
  13. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Oh ja dat ‘in het ziekenhuis krijgt de zieke al zorg’ is ook behoorlijk krom, bij kinderen gaat dat niet op, ze krijgen daar médische zorg, maar van ouders wordt echt wel verwacht dat ze aanwezig zijn voor de rest.
    Zelfde bij mijn schoonmoeder; in het zkh krijgt zij haar medicijnen, maar er is niemand die zorgt dat zij ‘s nachts een paar keer van houding kan veranderen, ze wordt niet gevoerd, puur op bed gewassen, niemand die helpt met haar fysio-oefeningen, het is puur in bed liggen voor de medische zorg. Daar moet voor de andere (intensieve) zorg dus continu iemand bij zijn.
     
    Gewooniemand en littlemunchkin vinden dit leuk.
  14. Zwierezwaai

    Zwierezwaai Niet meer actief

    Inderdaad. Onze dochter heeft 2 weken in het ziekenhuis gelegen. En als ik er niet geweest was dan had ze daar helemaal alleen gelegen de hele dag. Behalve de controles 3x per dag. Kan me voorstellen dat een 5 jarige dan uit verveling de sonde was gaan lostrekken of weet ik het.

    En na mijn verlof van de oudste zoon begon ik bij een nieuwe werkgever. Paar weken later lag onze 4 maanden oude zoon in het ziekenhuis. Omdat wij zelf ook zeer ziek waren, hadden ze ons geadviseerd 1 nachtje thuis te slapen om op te knappen. Toen ik ‘s ochtends in het ziekenhuis kwam was hij meer dood dan levend. Ze hadden zijn infuus niet opnieuw aangesloten en als ik wat later binnen was gekomen was hij dood geweest... 2 dagen later vond mijn nieuwe werkgever dat ik best kon komen want mijn zoontje kreeg zorg. Heb direct ontslag genomen. Zat toch nog in de proeftijd. Ik laat nooit meer mijn kind alleen in het ziekenhuis!
     
  15. nutts

    nutts Fanatiek lid

    13 apr 2014
    1.925
    461
    83
    Tegenwoordig wordt je als ouder mee opgenomen en moet je de meeste handelingen zelf doen
     
  16. Elsss

    Elsss Fanatiek lid

    26 jul 2013
    1.935
    3.117
    113
    Dit vind ik (als verpleegkundige!) echt heel raar. De verpleegkundigen in het ziekenhuis zijn ook gewoon verantwoordelijk voor het draaien in bed, helpen met eten en drinken en mobiliseren (dus ofwel fysio oefeningen ofwel uit bed helpen). Het kan zijn ( ik ken natuurlijk de toestand van je schoonmoeder niet) dat douchen te arbeidsintensief is voor elke dag, maar ook dat zou zeker 1 à 2 keer per week gewoon verzorgd moeten worden.
     
  17. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Haar zorg is te arbeidsintensief voor in het ziekenhuis, ook het uit bed helpen - ze kreeg bv wel speciale kussens tegen doorliggen, maar uit bed ging dus al niet - dat duurt te lang (ivm spasmen) en is daardoor te zwaar.
     
  18. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.380
    3.903
    113
    noord holland
    Wat me vooral opvalt is dat het allemaal echt aan het soort werk ligt hoe makkelijk je kunt zijn over t feit 'ik kom niet naar mn werk'.
    Ik werkte in de zorg in mijn eentje op een groep cliënten. En zo meerdere groepen. Wanneer ik niet kom zijn deze cliënten alleen. Op t moment dat ik zou bellen niet te komen, en uiteraard gebeurd dat dus heel soms wel eens als er iemand zelf ziek is, dan moet er dus een ander komen, niemand komen is geen optie. De andere vroege diensten moeten dan iemand terugbellen en de meesten daarvan hebben ook kinderen dus die kunnen vaak ook niet stel op sprong zelf wel de ziekte van een ander, of een ander z'n kind, oplossen. En uiteraard moet er iets gebeuren, maar wat is dat vreselijk naar om te doen. Makkelijk is het dus echt niet om even simpel te zeggen 'ik kom niet'. :(
     
  19. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.815
    1.271
    113
  20. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Tuurlijk denk je er vantevoren over na, maar niet alles is maakbaar en planbaar en dus op voorhand al op te vangen. Mijn jongste kreeg kinkhoest en mocht toen 2,5 maand niet naar de gastouder, daar had ik echt geen plan voor klaarliggen. Mijn (schoon)ouders waren toen halverwege de 50 en werkten ook nog. Met passen en meten,veel overleg met werkgevers en vrienden op weten te lossen maar pfff wat een stress.. los van de zorgen om je kind..
     

Deel Deze Pagina