Ziek konijn (E. cuniculi) Wie heeft hier ervaring mee?

Discussie in 'De lounge' gestart door Angel1980, 21 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Angel1980

Angel1980 Niet meer actief

Sinds vorige week dinsdag hebben wij een ziek konijn. Volgens de dierenarts heeft ze E. cuniculi ( parasiet die actief wordt bij stress). We hebben haar sindsdien naar binnengehaald en zijn haar aan het dwangvoeren. Ze heeft van de dierarts antibiotica en een wormenkuur gehad. Ze lijkt iets op te knappen ( minder scheve kop en ogen lijken ook iets rustiger), maar eet en drinkt nog niet zelfstandig, maar wel als we het aanbieden. Hooi eet ze ook minimaal, ze is erg rustig, komt haar hok(je) niet uit. ( we hebben haar tijdelijk in haar vervoersbox gevestigd, wel open zodat ze eruit kan wanneer ze wil)

Wie heeft er een ervaring met deze ziekte en kan mij vertellen hoe het is verlopen bij jullie konijn? De dierenarts kon er niks over vertellen, het was vooral afwachten..:(

2. Feetjes

Feetjes Fanatiek lid

20 aug 2010
    1.298
    18
    38
    Ga ajb naar een konijnkundige dierenarts! Je nijn moet Panacur hebben en bijvoorbeeld vitamine B injecties. Op www.konijnenzo/forum kun je ook vragen stellen. Een expert op dit gebied is Evert Jan de boer van dierenkliniek wilhelminapark in Utrecht. In omgeving Nijmegen heb je Rutger Reurings, die weet ook best veel

3. Angel1980

Konijnkundige? Nooit van gehoord :(. Je zou toch mogen verwachten dat een dierenarts de meest voorkomende ziektes van huisdieren wel weet te diagnosticeren en te behandelen... In ieder geval dank voor het advies, ik zal ook even op internet kijken.

4. Feetjes

Feetjes Fanatiek lid

20 aug 2010
    1.298
    18
    38
    Helaas weten veel, zeker de wat oudere dierenartsen, niet genoeg van konijnen. konijnen.nl staat ook veel op!

Ik heb zelf een konijn met EC gehad en die is er weer helemaal bovenop gekomen! Wel met de juiste medicatie en zorg...

5. Angel1980

Feetjes, ik heb op de site gekeken en de dierenarts waar wij zijn geweest staat op de lijst van ´een goede konijnendokter`... Ik bel deze week zo ie zo nog even om te overleggen.

6. Sterrefeetje

Sterrefeetje Niet meer actief

Mijn advies is ook om naar een kundige knaag en konijnen dierenarts te gaan.
    Vaak moet ik de dierenarts uitleggen wat mijn cavia's hebben en wat ze daar voor moeten krijgen...

Sterkte in ieder geval!!

7. mart

mart Fanatiek lid

2 jun 2012
    2.201
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hier vrijdag ook die diagnose gekregen. Er was sprake van wat stress en ze kreeg ineens aanvallen. Gelijk de DA gebeld en konden een half uur later nog langskomen. Ze heeft AB en panacur gekregen. Ze neemt de medicijnen goed en drinkt en eet ook goed. Gisteren nog een paar aanvallen en vandaag tot dus ver maar eentje. Het lijkt dus aan te slaan.
    Wij hebben vrijdag weer een afspraak bij de DA ter controle. In principe moet ze een maand panacur en als mijn andere nijn ook verschijnselen krijgt dan moet die ook aan de panacur.

8. Angel1980

@Mart: dat heb ik ook gehad en daarbij sulfatrim ( antibiotica). Wat fijn dat jouw konijntje zich beter voelt ;) De aanvallen zijn hier ook minder, maar soms lijkt ze weer helemaal terug te vallen en trekt haar koppie scheef en trekt ze met haar oog. Maar waar ik mij meer zorgen om maak is het eten. Komende week maar weer naar de da..

9. mart

mart Fanatiek lid

2 jun 2012
    2.201
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hier krijgt ze enroflororal en panacur, beiden twee maal daags. Wij doen het op een stukje brood en dat eet ze helemaal op. Ze heeft geen scheef hoofd, alleen die aanvallen dat ze als een wokkel ligt te draaien. Ze zit wel vaak in een hoekje te suffen.
    Wij probeerden beide nijnen in 1 hok te doen en daarna kreeg ze die aanvallen. Een dik uur later had ze de eerste medicijnen, dus wij waren er heel snel bij.

Maar eet jouw nijn niet meer? Ben je aan het dwangvoeren?

10. Angel1980

Ja, deels. Ik moet van haar biks een papje maken, anders eet ze niet. En 1 a 2 keer per dag via een spuitje, de rest likt/drinkt ze op. De da heeft in haar bekje gekeken, maar zag niks bijzonders. Maar ze zei tevens dat het eigenlijk onder narcose zou moeten gebeuren om het zo beter te zien. Hooi eet ze wel, maar niet veel. Nu ook nog steeds ook binnen, haar zusje heeft buiten het rijk alleen;)

Deel Deze Pagina