1ste echte fietsje - waar op letten

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Flachilles, 17 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Flachilles

7 aug 2013
    77
    5
    8
    Hoi,

Wij wensen voor onze dochter (3 jr) een eerste echte fietsje te kopen (met steunwieltjes). We weten dat ze een 14 inch fiets nodig heeft. Ik heb echter een paar vraagjes over het hele "fietsgebeuren".

Heeft er iemand een idee hoelang ze deze 14 inch fiets kan gebruiken (een jaar, twee jaar?). Ze is momenteel gemiddeld van lengte.

Is het nodig om echt van elke maat een fiets te kopen of is er veel overlap en kan je gemakkelijk af en toe een maat overslaan?

Ik wil graag een degelijke fiets kopen maar wil dat dan dat deze ook kan gebruikt worden door mijn zoontje, jammergenoeg zijn de meeste fietsen niet unisex. Iemand een idee waar ik een degelijke unisex 14 inch fiets kan kopen?

Alvast bedankt voor alle nuttige info.

2. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.614
    1.155
    113
    14 inch is echt een tussen maat en zal je weinig vinden in de winkel.
    12 en 16 inch zijn maten die meer te verkrijgen zijn.
    Verder is echt iedere fiets verschillend wat betreft maat.
    Dus een grote 12 inch zou kunnen en misschien een kleine 16 inch ook wel. kwestie van passen in de winkel.

3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Met 'gemiddeld van lengte' zou ik bij drie jaar voor een 12 inch gaan. Daarop kan ze dan ook los leren fietsen. Hier was de 12 inch fiets een rood/geel/blauw fietsje, kan dus best voor meisjes en jongens.

4. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ik zou ook voor 12 inch gaan. Onze dochter van 4,5 (iets bovengemiddeld) pakt sinds kort meestal de 16 inch, maar ook nog wel eens de 12 inch. Daar heeft ze het ook op geleerd net na haar vierde verjaardag.

5. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.915
    3.937
    113
    Onze dochter heeft voor haar 3e verjaardag een 12 inch fietsje gekregen en nu, een jaar later past ze er nog op.Ze heeft ook een gemiddelde lengte. Dus ik zou zeker voor een 12 inch gaan, dan kunnen ze tenminste met de voeten bij de grond, wel zo veilig als ze leren los te fietsen. As ze het fietsen een keer onder de knie hebben kunnen ze vrij snel op een grotere.

6. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ook wij kochten op die leeftijd een 12" fietsje. Van de week heeft m'n dochter van 5 er ook nog op gefietst terwijl hij nu van m'n zoon is. We hebben hem bewust van pucky gekocht, een rode. De volgende wordt geel of lichtblauw; ook hier een dochter en een zoon.

Waar op letten; te grote fietsen fietsen zwaarder. Passend bij hun maat dus. Soepel. Wij hebben een handrem en achteruit trap rem.

7. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.504
    8.425
    113
    Hier ook een 12 inch fietsje met de derde verjaardag, ze heeft er nog geen jaar op gefietst :D Máár, niet geheel onbelangrijk, ze heeft er wel op leren fietsen! Eerst met zijwieltjes en daarna zonder. Nu heeft ze een 16 inch.

Fietsje via Marktplaats gekocht en later ook weer verkocht, als ze één keer vallen (en dat gebeurt ...) zit er al een beschadiging op. Dat vinden wij zonde van het geld ;)

8. Flachilles

7 aug 2013
    77
    5
    8
    Bedankt om jullie ervaringen te delen.

We zullen in een winkel nog eens een 12 inch fietsje testen.

De Puky fietsjes waren me ook al opgevallen omwille van hun positieve recensies en unisex mogelijkheden.

9. purple88

purple88 Actief lid

5 apr 2012
    451
    0
    16
    Wij hebben ook met de 3e verjaardag van ons zoontje een fiets gekocht. ook 12 inch. We hebben hem op marktplaats gekocht. We waren ook eerst op zoek naar een 14 inch fietsje maar die zijn inderdaad moeilijk te vinden.

10. Nicolientje

Nicolientje Bekend lid

18 mei 2012
    625
    31
    28
    Bunde
    Toevallig wordt onze zoon volgende week drie jaar en hebben wij afgelopen week een 14" fiets voor hem gekocht, hij is wel vrij lang. Hij zat meteen goed erop en hij kan hier echt wel even mee vooruit. We hebben de fiets bij Decathlon gekocht. Ze hebben ook een meisjes variant.

Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina