Beste medewerker webcare team Ik ben vanwege zwangerschapsgerelateerde klachten deels ziek. De bedrijfsarts heeft geadviseerd om nog maximaal 4 uur per dag te werken. In mijn vorige zwangerschap had ik helaas dezelfde gezondheidsproblemen en dit leidde toen tot een langdurige ziekenhuisopname en een vroeggeboorte. Ik heb in mijn vorige zwangerschap dus in plaats van 4 maanden 6.5 maand niet gewerkt, toen ik terug kwam van verlof vond ik het erg vervelend dat ik datzelfde jaar ook nog een maand vakantie op moest nemen, ik was er al zolang uitgeweest. Nu heb ik dus met mijn leidinggevende af gesproken dat ik eerst een groot deel van mijn vakantiedagen opmaak in plaats van ziekteverlof, omdat ik wil voorkomen dat ik straks ook weer zolang thuis zit. Ik haal het waarschijnlijk net niet tot aan mijn verlof met de vakantiedagen langzaam opmaken. Als ik nu ook weer opgenomen wordt of meer medicatie moet gaan gebruiken kan het zijn dat ik nog minder kan werken en dat de vakantiedagen dus nog eerder op zijn. Wanneer moet ik dit melden bij het UWV? Pas als ik daadwerkelijk ziekteverlof wil gaan opnemen of al eerder omdat er al wel contact met de bedrijfsarts geweest is. Alvast bedankt voor het antwoord, Groetjes Suzanne
Beste Suzanne, Je wilt graag weten wanneer je aan UWV moet melden dat je ziek bent door je zwangerschap. Vanaf het moment dat je daadwerkelijk bij je werkgever een ziekmelding doet kan de werkgever een Ziektewet-uitkering voor je aanvragen. UWV beoordeelt deze aanvraag binnen 4 weken en stuurt jou en de werkgever een beslissing. Meestal verloopt de betaling van de uitkering via je werkgever en verneem je hier verder zelf niets van. Je hoeft dus zelf geen melding aan UWV te doen van de ziekmelding bij je werkgever. Actuele informatie over ziekte door zwangerschap vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare