Ziek melden of vrij nemen?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Sun01, 4 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. adi

adi Niet meer actief

Calamiteitenverlof geldt alleen op het moment van calamiteit. Dus in geval van hierboven: totdat het kindje in het ziekenhuis wordt opgenomen
    Bij gewoon ziek kindje: als je op je werk wordt opgebeld door school en totdat je het kind naar de andere oppas hebt gebracht.
    Hele dag thuisblijven bij een ziek kind valt niet onder calamiteitenverlof.

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ziek melden doe je alleen als je zelf ziek bent. Als je kind ziek is, is daar zorgverlof voor, als je geen opvang kunt regelen en echt niet kunt gaan werken.
    Hier is het bij onze oudste ooit 2 keer voorgekomen dat ze zo ziek was dat ze niet naar de gastouder kon, en heb ik beide keren zorgverlof genomen.
    Ben nu net begonnen in een nieuwe baan met onregelmatige diensten en dan zou het goed kunnen dat ik een dienst ook gewoon kan ruilen met een collega, zodat ik wel bij m'n kinderen kan zijn als ze ziek zijn.

3. sjak

sjak Niet meer actief

Ik zit in het onderwijs en heb een x (?) dagen zorgverlof kwam ik achter. Een paar maanden geleden stond ik klaar om naar mijn werk te gaan en toen spuugde mijn dochter me helemaal onder....
    Dus ik belde mijn teamleider (ook moeder gelukkig) en zei dat we gingen douchen en dat ik mijn moeder ging proberen te regelen ipv Kdv. Dit ging helaas niet en toen kreeg ik dus een dag zorgverlof.

(Nu heb ik ook geen extra vrije dagen dus betaald of onbetaald gaat bij mij niet op)

Maar bestaat dat niet bij jullie/andere bedrijven dan? Ik heb er geloof ik max 5 per schooljaar...

4. adi

adi Niet meer actief

Bij het overheid wordt meestal makkelijker omgegaan met bijzonder verlof dan bij commerciële bedrijven, aangezien de werkgever het voor een groot deel uit eigen zak moet betalen.
    Als jij zorgverlof opneemt wordt dat geregistreerd als bijzonder verlof en wordt het vergoed door het vervangingsfonds welke gefinancierd wordt door ministerie van onderwijs.

Als onderwijskracht heb jij buiten schoolvakanties wel recht op diverse soorten bijzonder verlof, maar ook op onbetaald verlof.

5. sjak

sjak Niet meer actief

Ze zijn meestal idd niet zo moeilijk... Verhuizen, begrafenis of een huwelijk er wordt meestal 'omheen geroosterd'. (Voortgezet onderwijs)

6. Proudmama2012

Proudmama2012 Bekend lid

16 jul 2012
    904
    128
    43
    Tilburg
    Wij kunnen gebruik maken van calamiteiten verlof. Hier is het de bedoeling dat je zsm oppas regelt en je krijgt hier die dag doorbetaald. Mocht je langer dan een dag nodig hebben dan wordt het verlof.

7. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Meestal ben ik de pineut. Mijn man is leraar en kan daardoor niet op stel en sprong weg als er overdag een kind ziek wordt. Ik heb een eigen bedrijf en ben daardoor op zich wel flexibeler, maar ik heb ook een hoop werk te doen, dus ik kan ook niet zomaar altijd zeggen dat ik een dag vrij neem. En van thuis werken komt ook niet veel met een ziek kind bij je.

De laatste paar keer ben ik naar huis gegaan om het zieke kind op te halen bij de opvang en is mijn man na schooltijd gelijk gekomen om mij af te lossen, zodat ik terug kon naar kantoor en 's avonds door kon gaan om mijn achterstanden in te halen.

Als werkgever zou ik op zijn zachtst gezegd niet blij zijn met iemand die zichzelf ziek meldt omdat er een kind ziek is. Vrij nemen kan vrijwel altijd, wat mij betreft, maar ziek melden vind ik gewoon vals spelen.

8. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Ben een Belgje.
    Wij moeten voor ziekte altijd een doktersattest hebben.
    Voor ziekte kind kan je bij ons sociaal verlof nemen (met doktersattest!). Je mag maximaal 10 dagen per jaar nemen, waarvan 4 betaald.

En op mijn werk mag je 1 dag per maand nemen zonder attest (als in bijvoorbeeld een 1-daagse migraine-aanval waar je niet elke keer voor naar de dokter rent). Of je dan zelf ziek bent of je kind is ziek, dat doet er weinig toe.
    Neem je er echt 12 per jaar (dus elke maand 1 dag) ... dan wordt er wel es gefronst.

9. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ziekmelden?! Ik weet niet wat ik lees!
    Nee, natuurlijk niet!!! Vind ik echt niet kunnen. Hele foute instelling

10. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Sociaal verlof is niet overal betaald voor 4 dagen hoor. Hier alleszins niet. Wel 10 dagen sociaal verlof, maar allen onbetaald.

11. IngeM

IngeM Fanatiek lid

17 dec 2011
    1.590
    0
    36
    Goeree Overflakkee
  12. adi

adi Niet meer actief

Klopt, tenzij andere afspraken geregeld zijn in de CAO of secundaire arbeidsvoorwaarden van het bedrijf, dan gelden dezen afspraken (staat ook in je link)

In heel veel CAO's is zorgverlof ondergebracht onder bijzonder verlof en heel erg uitgekleed, waarbij je hier alleen in hele bijzondere gevallen gebruik van kunt maken.
    Dit omdat de werkgever 70% betaalt voor de dag dat de ouder thuis is met ziek kind, en ik kan me heel goed voorstellen dat de werkgevers willen voorkomen dat alle werknemers die 2 weken per jaar ' op willen maken', elk jaar weer.
    Er zijn namelijk maar weinig kinderen die niet 2 weken per jaar ziek zijn..

13. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Hier ook recht op zorgverlof, helft is volledig betaald, andere helft 70% meen ik.

14. Joycey

Joycey Niet meer actief

Hier neem ik meestal 'vrij' in zulk soort gevallen. Maar meer omdat ik studeer en de les makkelijker kan missen. Ik heb veel minder contacturen dan mijn partner; ook al 'werken' we allebei voltijd.

Maarrr, op een zekere dag, precies een week geleden... Werd ons kind ziek in de tentamenweek. De week waarop ik dus NIET uit MAG vallen. Ik bracht hem naar de gastouder en ineens begon ons kleine mannetje vanuit het niets over te geven op de fiets. Eenmaal daar gekomen bleef hij overgeven. Hij had ook koorts en ik kon hem niet zomaar achterlaten bij haar (ze had nog 3-4 kinderen).

Toen moest mijn partner terugkomen van zijn werk. Ik zei al tegen hem: hoe je het doet, doe je het; maar je komt hem maar halen. En nadat hij een rondje familie had afgebeld (niemand kon komen) is hij toch maar zelf gekomen. Na veel gemopper en gedoe. En sindsdien heb ik nou al 30x gehoord dat dit zomaar niet kan en hij uren tekort heeft en niet weet hoe dat geregeld is, en dat het onbetaald is, en calamiteitenverlof/zorgverlof/CAO/baas-dit-baas-dat. Ik heb het afgelopen jaar zeker elke maand een dag school gemist... Mijn hemel. Het spijt me, van die ene dag ;)

Kortom; het is mijn probleem. Like almost always. En ik gooi het dan op een akkoordje met de docent en maak vervangende opdrachten of ik woon de les in mijn vrije tijd elders bij een klas bij. Pffff.

15. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Als mijn dochter ziek is (afhankelijk van hoe ziek) neem ik een dag zorgverlof op. Dat is met mijn werkgever altijd goed te regelen. Zelf ziekmelden zou ik nooit doen. Ik ben zelf niet ziek, dus vind dat onzin.

16. Luna28

Luna28 Niet meer actief

Ik ben meestal de pineut als het gaat om zieke kindjes op te vangen. Nou moet ik ook wel zeggen dat ik het ook liever zelf doe. Maar ik meld mij niet ziek omdat mijn kind ziek is. Dat vind ik eigenlijk ook wel heel gek :(

17. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ik heb niet heel lang gewerkt toen ik kinderen had ( ben na 1 jaar thuisblijfmoeder geworden)

Ik heb 2 keer onze dochter ziek gehad en heb gewoon op het werk gevraagd wat ik moest doen. Mijn man heeft 1 keer vrijgenomen en ik ook.

Dus een vrije dag opgenomen. Nu had mijn man er heel veel en hij werkte ergens waar je best vrij kon krijgen in het laagseizoen.

18. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    Vrij nemen natuurlijk. Je bent niet ziek, dus meld je je niet ziek.

19. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.028
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik heb me wel een keer ziek gemeld, in overleg met mijn werkgever overigens.

Zoon was acuut opgenomen op de PICU (IC voor kinderen) en lag aan de beademing, hij verkeerde in levensgevaar. Ik voelde me niet in staat ergens anders aan te denken en mijn manager gaf me groot gelijk.

Verder proberen we het altijd zo te regelen dat we zo min mogelijk uren missen van het werk en anders neemt één van ons zorgverlof of vakantie op.

20. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Als mijn dochter ziek is, neem ik ( of mijn partner) zorgverlof. Ik ga me niet ziek melden, maar zeker ook niet van mijn vakantie uren doen.

Deel Deze Pagina