Verklaring ziekmelding

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door zonnetje2015, 28 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Hebben jullie een verklaring ziekmelding van je vk gekregen? Mijn werkgever en bedrijfsarts vragen hierin maar vk geeft aan geen Prive gegevens te mogen verstrekken..
    Pff heb zo geen zin in gezeik. Niet voor mezelf maar ook niet voor m'n werkgever.

2. Keija

Keija Bekend lid

30 jun 2016
    717
    6
    18
    Nooit van gehoord. ik heb alleen een zwangerschapsverklaring moeten aanleveren. Vk heeft er voor mij weinig mee te maken dat ik ziek ben... ze geloven mij gewoon als ik vertel hoe ik me voel?

3. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Ik heb me toen ziekgemeld bij zowel het UWV als bij mijn werkgever en toen belde ze me op met de vraag wat ik had en wat ik er tegen gedaan had. Daar hoef je geen antwoord op te geven, maar ik heb gewoon gezegd dat ik enorme bekkenpijn had en omdat het staand werk is ik ondanks de extra pauzes niet meer kon lopen eind van de dag. Ik heb ook gelijk gezegd dat ik al een paar weken naar de bekkentherapie ging, en dit was voldoende.
    Was toen wel al 28 weken dus het UWV betaald dan je ziekteuitkering.

4. imp

imp Bekend lid

16 nov 2012
    712
    22
    18
    De vk mag inderdaad geen gegevens aan de bedrijfsarts verstrekken.
    Bij mij hebben ze dit toen opgelost door een brief aan mijzelf te richten met de klachten en dat ze me aanraden om minder te gaan werken.
    Wat ik vervolgens zelf met die brief deed mocht ik natuurlijk zelf weten. ;) Dus die heb ik toen aan mijn werkgever gegeven en het scheelde een boel gedoe. :)

5. Eki

Eki Fanatiek lid

20 jan 2012
    2.127
    1
    36
    Daar heb ik nog nooit van gehoord en klinkt ook niet logisch, de vk mag je namelijk helemaal niet 'ziek melden', ze is geen arts. Ik zou even contact opnemen met de arboarts of het uvw.

6. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Ik denk dat hier wat dingen door elkaar lopen. De verloskundige kan verklaren dat je zwanger bent en wanneer je bent uitgerekend. Dat gebeurt voor je werkgever, maar ook als je gaat vliegen aan het einde van je zwangerschap bijvoorbeeld.

De ziekmelding gaat buiten de verloskundige om, zij doet de zwangerschapsbegeleiding en is geen arts. Als je ziek bent ga je naar de huisarts of naar een andere arts die hierover een verklaring kan afgeven aan de bedrijfsarts. Je hoeft tegen je werkgever niet te vertellen waar je last van hebt, maar aan de bedrijfsarts wel. Die heeft ook beroepsgeheim.

7. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Zit nu tijdens ivm flinke harde buiken.
    5 daagde goede rust en vervolgens rustiger werken. Geen geheim ben daar altijd in eerlijk in.
    Alleen werkgever wil graag op papier hebben dat ik ivm zwanger gerelateerde problemen dit probleem heb.
    En dat blijkt voor de vk bij de bedrijfsarts thuis bij de bedrijfsarts thuis horen..

8. ffff

ffff Bekend lid

9 okt 2012
    911
    545
    93
    Iemand die een behandelrelatie met jou heeft mag niet oordelen over jouw geschiktheid om wel of niet te werken en daar een verklaring over afgeven, zie ook: https://www.knmg.nl/advies-richtlijnen./praktijkdilemmas/praktijkdilemma/waar-kan-ik-het-weigeringsbriefje-vinden.htm

Sommige oudere artsen doen het nog wel, maar het past echt niet binnen de huidige beroepsethiek. Wat je kan doen is een afschrift van je medische dossier vragen en dat aan je werkgever overleggen (zou ik persoonlijk niet doen - gaat je werkgever geen bal aan) of een onafhankelijk arts of verloskundige benaderen, of via je bedrijfsarts.

9. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113

Jeetje onduidelijk. Even de aangepaste versie..

Zit nu thuis ivm flinke harde buiken.
    5 dagen goede rust en vervolgens rustiger werken. Geen geheim ben daar altijd in eerlijk in.
    Alleen werkgever wil graag op papier hebben dat ik ivm zwangerschaps gerelateerde problemen dit thuis ben.
    En dat is volgens de vk aan de bedrijfsarts

10. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Precies je verloskundige kan jou alleen maar een advies geven over wel/niet werken. Je werkgever mag niet om een dergelijke verklaring vragen, dat valt nl onder de wet op de privacy. Indien je werkgever dit wil laten vaststellen, dan zal hij je naar de bedrijfsarts moeten sturen.
    Jij meldt je gewoon ziek met de vermelding dat dit zwangerschapsgerelateerd is. Werkgever geeft dit door aan het UWV. UWV zal jou vervolgens weer bellen om te horen wat je klachten zijn.

In een wat later stadium zal de bedrijfsarts je sowieso oproepen, maar dat heeft gewoon te maken met wettelijke regels.

Dus je kunt gewoon tegen je werkgever zeggen dat je een dergelijke verklaring niet kunt overhandigen en dat wanneer hij een deskundige wil laten oordelen, dat hij dan de bedrijfsarts moet inschakelen.

11. Chantal86

Chantal86 Actief lid

29 apr 2008
    375
    0
    16
    Vrouw
    IVF - Spreekt voor zich ;)
    M.eppel
    Compleet wat anders.
    Ik zie dat jij een afwijking aan je baarmoeder hebt/of hebt gehad. En in Gent bent geholpen.

Wat hebben ze hier voor jou kunnen betekenen?
    Hebben ze andere dingen gedaan dan ze in Nederland wilden doen?

12. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Daar heeft de verloskundige gelijk in. Zij kan alleen verklaren dat je zwanger bent. Het is wel gebruikelijk dat tussen de bedrijfsarts en de behandelend arts gecorrespondeerd wordt over de behandeling etc. maar alleen als jij daar toestemming voor hebt gegeven. De werkgever zelf heeft daar niets mee te maken. De bedrijfsarts hoort het medische deel namens de werkgever met jou op te pakken.

13. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.868
    18.641
    113
    Vrouw
    De vk geeft alleen een zwangerschapsverklaring.. ze kan geen briefje schrijven of iets dergelijks, ze kan alleen advies geven. Mijn werkgever vroeg er ook om, vandaar dat ik het bij mijn vk heb nagevraagd. Ze zei ook dat moet je met je werkgever bespreken en zo nodig een bedrijfsarts. Wacht nu momenteel ook al sinds vorige week op een telefoontje van de bedrijfsarts zodat ik eindelijk kan bespreken om minder uur te werken

14. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Ze hebben in Gent litteken/verkleving weggewerkt en utrogestan voorgeschreven. Iom Gent ook aspirine gaan slikken. In Nederland kreeg ik geen utro en geen controle hysteroscopie gedaan. Bleek volgens Gent wel nodig.

Deel Deze Pagina