hallo, Ik ben zelfstandige (fysiotherapie, osteopathie). Zijn er nog mensen die zwanger zijn en zelfstandig een beroep hebben die toch wel inspanningen vragen. Wat doen jullie? Werken jullie verder tot de laatste dag? Sluit je je zaak? Kan je op vergoedingen rekenen? Hebben jullie last met werk en zwangerschap ? Hoe lang ga je dan in zwangerschapsverlof? Of zijn er al mensen die zo een kindje hebben en hoe hebben jullie dan alles gepland.
Hallo Nijntje, In ben fysiotherapeut. Ik heb tot 5 weken voor de uitgerekende datum gewerkt en dat ging goed, langer was denk ik niet gelukt want de week erna ging alles me veel meer moeite kosten. Ik heb een arbeidsongeschikheidsverzekering die voor 14 weken uitbetaald en voor 4 maanden heb ik een invaller. Halverwege dit jaar krijg je als zwangere zelfstandige weer een uitkering maar dat is nu nog niet en zal vast niet zo heel veel zijn. Als je nog meer vragen hebt hoor ik het wel.
Vanaf 1 juli is er een uitkering voor zelfstandigen, daarvoor kun je het beste even contact opnemen met UWV. Dat is inderdaad geen vetpot (maar meer dan niks he). Ik ben zelf geen zelfstandige, maar ken wel een huisarts die nu haar derde kind verwacht. Zij werkt zo lang mogelijk door, maar op een gegeven moment worden de nachtdiensten echt te veel (zij is bovendien huisarts met verloskundigen-praktijk, dus doet ook regelmatig bevallingen). Dan moet zij dus een waarnemer inzetten. Waarschijnlijk kun jij je praktijk wel tijdelijk sluiten, zonder waarnemer te hoeven betalen... Of ken je iemand die een tijdje je praktijk draaiend kan houden?
Mocht ik weten dat ik de praktijk zeker 3 maand moet sluiten dan zoek ik zeker een invaller voor die maanden. Studievrienden van mij die ook een kindje kregen zijn blijven werken tot een week voor de bevalling, maar er zijn er wel die te vroeg kopen. Pacific, het is eens goed om weten hoe lang voor de bevalling je gestopt bent. Bedankt voor de reactie! Dat kan ik dan wat incalculeren en eventueel kijken voor een invaller. Zijn er nog mensen die mij kunnen zeggen tot hoelang ze konden werken?