verloskundige zegt werkplek vermijden, werkgever wil dit niet

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Lisa1987, 5 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lisa1987

Lisa1987 Fanatiek lid

11 sep 2013
    1.845
    183
    63
    Vrouw
    hoi,

ik heb een vraag over de volgende situatie en hoop dat jullie hier mee kunnen helpen.
    In het bedrijf waar ik werk is de 5de ziekte vastgesteld. Deze ziekte is gevaarlijk voor zwangere vrouwen tot 20 weken en niet immuun zijn voor dit virus. sinds ik niet wist wat hierbij de richtlijnen zijn heb ik mijn verloskundige en mijn dokter gebeld om navraag te doen. uit bloedonderzoek is namelijk gebleken dat ik niet immuun ben voor dit virus. beide geven zeer duidelijk aan dat ik de werkplek moet vermijden totdat duidelijk is dat ik in de tussentijd immuun ben geworden of totdat het laatste geval niet meer ziek is + drie weken extra wachttijd.

ik heb meteen mijn werkgever gebeld omdat dit voor beide natuurlijk niet prettig is maar ze geven duidelijk aan dat ik moet komen werken. mogelijk in een andere ruimte binnen het bedrijf maar ze kunnen 'geen werknemer missen'..

ik ben hier enorm van geschrokken want in mijn periode van de zwangerschap heeft 9% van de vrouwen kans hun kindje te verliezen wanneer ze het virus krijgen. ik weet dat dit een kleine kans is maar het is een kans. daarnaast geven beide de dokter zowel als de verloskundige vast niet voor niets aan dat ik de werkplek in zijn geheel moet vermijden.

Ze lieten doorschemeren dat wanneer ik echt moet thuis blijven we samen moeten bedenken hoe we dit oplossen en ze ertoe neigen om de keuze te maken dat ik hiervoor vakantiedagen moet opnemen.

ik kan er toch niks aan doen? vraag natuurlijk zelf ook niet om zo iets en wil liever ook aan het werk zijn maar de gezondheid van mijn kindje gaat voor (ik heb in mei een miskraam gehad en wil dit niet nogmaals meemaken door een ziekte waar ik rekening mee had kunnen houden) .. ik loop al de hele ochtend gierend met hormonen te huilen omdat er zo word gereageerd en weet niet wat ik moet... vandaar ook de vraag aan jullie wat mijn rechten en plichten zijn in deze situatie

ik hoop dat ik hier goed zit met deze vraag maar weet het onderhand zelf niet meer dus probeer maar.

groetjes Lisa

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Lisa1987,

Je wilt graag weten wat je rechten en plichten zijn in verband met het infectierisico dat je momenteel op je werk loopt.

UWV Webcare Team kan je geen juridisch advies geven. Ik adviseer je daarom je vraag te stellen aan een rechtsbijstand, vakbond of het Juridisch Loket.
    Daarnaast kun je op de site van de rijksoverheid wat basis informatie vinden.

Ik hoop dat je samen met je werkgever tot een oplossing komt waarbij je zwangerschap geen gevaar loopt.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina