Beste UWV medewerkers, Ik heb een vraag. Ik ben zelfstandige en niet bijverzekerd voor ziekte. Nu ben ik 20 weken zwanger en ga met 30 weken met verlof. Hoe berekenen jullie de zwangerschaps uitkering die ik straks krijg? Enerzijds had ik gehoopt tot mijn verlof door te kunnen gaan zoals gepland maar nu loop ik toch al wel tegen problemen aan waardoor ik zou willen stoppen met werken, ik ben alleen benieuwd hoeveel gevolgen dit financieel gaat hebben?
Hallo Suusjeuh, Gezien je verhaal kom je mogelijk in aanmerking voor een ZEZ-uitkering. Je wilt graag weten hoe wij de uitkering berekenen. De hoogte van de ZEZ-uitkering hangt af van de winst die je hebt gemaakt of het aantal uren dat je hebt gewerkt als zelfstandige. We kijken dan standaard naar het jaar voor het jaar waarin de ZEZ-uitkering zal worden uitgekeerd. Dus als dit laatste 2016 is, dan kijken we naar het jaar 2015. Heb je in het voorafgaande jaar minimaal 1225 uren gewerkt als zelfstandige? Dan heb je recht op 100% van het bruto wettelijk minimumloon. Heb je in het voorgaande jaar minder dan 1225 uren gewerkt als zelfstandige? Dan kijken we naar de winst die je hebt gemaakt (het gaat om de winst die je hebt opgegeven bij de belastingdienst). De winst delen wij vervolgens door 261 om tot de winst per dag te komen. De ZEZ-uitkering per dag is hieraan gelijk, tot maximaal het bruto wettelijk minimumloon. Voor meer informatie, zie hier. Ik wens je alvast een mooie tijd toe! Met vriendelijke groet, Erik UWV Webcareteam
Bedankt voor de reactie, Erik. Het is inderdaad even een reken sommetje, ik ben in januari begonnen en had begrepen dat jullie dan kunnen berekenen over dit jaar ipv 2015 ( want toen had ik geen inkomen ) en zoals het ernaar uitziet in mijn planning, zou ik tot mijn verlof ongeveer 1400 uur gewerkt hebben dus net aan de uren eis komen... Dat zou heel mooi zijn!
Hallo Suusjeuh, In deze situatie kan UWV inderdaad niet uitgaan van het jaar 2015. UWV kijkt dan naar een kortere periode om de hoogte van de ZEZ-uitkering te berekenen. Daarbij wordt niet gekeken naar het aantal uur dat je hebt gewerkt, maar naar de winst die je vooralsnog hebt gemaakt. De winst delen we vervolgens door het aantal gewerkte dagen. De uitkomst vormt vervolgens de grondslag voor de hoogte van de ZEZ-uitkering (tot maximaal het bruto wettelijk minimumloon per dag). Met vriendelijke groet, Erik UWV Webcareteam.