Uitbetaling Wazo-uitkering

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door noordr78, 5 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. noordr78

noordr78 Nieuw lid

5 sep 2012
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goedemiddag,

Ik heb 8 weken voor de uitgerekende datum, 30 september, de Wazo uitkering aangevraagd. Na ontvangst van de aanvraag, direct alles ingevuld en geretourneerd.

Nu is dit mijn eerste week verlof en ontvang ik dus geen loon meer vanuit mijn uitzendwerk. Ik heb echter nog niets vernomen over mijn Wazo-uitkering. Ik heb het geld echter wel nodig.
    Ik heb gebeld met de UWV werknemerstelefoon, maar dan krijg ik enkel een standaard scriptje voorgelezen dat het max. 4 - 6 weken kan duren. Ik kan niet 4-6 weken wachten met het betalen van mijn rekeningen.

Kan dit niet sneller worden behandeld? Ik mocht immers niet eerder dan 8 weken voor de uitgerekende datum een aanvraag doen, dan ga ik ervan uit dat UWV op tijd de uitkering kan uitbetalen op het moment dat mijn verlof begint. Is een voorschot anders mogelijk?

Alvast bedankt voor de reactie!!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste noordr78,

Een voorschot op een aangevraagde WAZO is helaas niet mogelijk.

Het recht op de zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) wordt beoordeeld binnen 4 weken na ontvangst van je WAZO aanvraag.
    Wanneer je de WAZO eerder hebt aangevraagd, dan gaan de 4 weken beoordelingstermijn in op je eerste verlofdag.
    Binnen deze 4 weken ontvang je een beslissingsbrief over de hoogte en eerste betaalmoment van je zwangerschapsuitkering.

Als UWV de hoogte niet binnen 4 weken heeft kunnen vaststellen, dan ontvang je de eerste betaling als voorschot.

Actuele informatie over het voorschot en de beslissing en betaling WAZO vind je op onze website.

Ik wens je sterkte met deze lastige financiële overgangssituatie en een voorspoedige bevalling.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. noordr78

noordr78 Nieuw lid

5 sep 2012
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo Martijn,

Bedankt voor je snelle reactie. Ik blijf het wel vreemd vinden dat UWV pas op het moment dat de uitkering hoort in te gaan, de aanvraag pas gaat beoordelen.

Kan ik ook de exacte status opvragen/online checken, zonder dat ik het standaard "4weken"antwoord krijg? Of moet ik gewoon geduld hebben?

Grt,

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste noordr78,

De status van je aanvraag WAZO valt niet online te checken of op te vragen.

De hoogte van je WAZO-uitkering wordt beoordeeld aan de hand van je laatste loongegevens in de loonperiode van 4 weken of 1 maand vlak voor je zwangerschaps- en bevallingsverlof.

Op het moment van je aanvraag waren deze gegevens nog niet bekend.
    Daarom kan UWV de hoogte van je uitkering niet eerder vaststellen.

Je zult inderdaad geduld moeten hebben.

Actuele informatie over de berekening van de hoogte van je WAZO-uitkering vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

5. noordr78

noordr78 Nieuw lid

5 sep 2012
    3
    0
    0
    NULL
    NULL