Hoi Binnenkort moet ik weer werken maar ik vraag me af over er een bepaalde regeling is voor het volgende probleem? Mijn dochter heeft last gehad van reflux (dat gaat nu goed) en huilde heel veel. Ze wilde ook absoluut niet in haar eigen bedje slapen overdag. S'nachts gaat dit wel goed. Sinds ze overdag in de draagdoek wordt mee gedragen werd het huilen steeds minder en slaapt ze heerlijk bij mij. Langzaam aan kan ze overdag tevreden uit de draagdoek zijn en even lekker in haar box liggen bijvoorbeeld. Ook slaapt ze nu een en soms tweemaal een uur in haar eigen bedje. Ze gaat dan huilen en wil dan bij mij zijn en slaapt dan gerust verder in de draagdoek. Ik heb van alles geprobeerd om haar in haar bedje verder te laten slapen maar niks werkt (inbakeren, troosten en opnieuw in bed, de drie r-en enz). Laten huilen is absoluut geen optie want ze stopt echt niet. Dus al met al zit ze nog veel in de draagdoek. Nu moet ik binnenkort weer gaan werken en vraag ik mij af, wat als ze bij de gastouder niet te troosten is (nu werkt het ook niet als iemand anders de draagdoek om heeft naast mij of mijn man, ze blijft dan gewoon huilen / krijsen) Is hier iets voor geregeld..... of andere ideeen???
Wat bedoel je of er een bepaalde regeling hiervoor is? Bedoel je misschien dat als het bij de gastouder niet gaat dat je langer recht hebt op verlof? Ik denk het niet. Het is een vervelend probleem en sneu voor je meisje, maar ik denk dat ze er op een gegeven moment aan moet gaat wennen. Je doet er goed aan om haar langzamerhand "los te laten", op deze manier went ze er hopelijk aan het feit dat ergens anders slapen dan bij mama ook goed en fijn kan zijn. Ze zal er waarschijnlijk een tijdje aan moeten gaan wennen, maar baby's zijn flexibel, ik heb een goede hoop dat ze er snel aan went. En misschien verrast ze je wel. Misschien slaapt ze meteen prima bij haar gastouder! Probeer je er van te voren niet te druk over te maken, vaak lopen dingen toch heel anders dan je gedacht hebt. Maar een regeling waar ik denk dat jij op doelt, bestaat naar mijn weten niet. Veel succes!
Je zou ouderschapsverlof op kunnen nemen, bijvoorbeeld nog een maand. Maar ja, dat moet je wel afstemmen met je werkgever en het moet financieel haalbaar zijn. Dan kan je nog wat langer bij je dochter blijven. Dit is wel een uiterste keus. Wat mij goed lijkt is om alvast te gaan 'oefenen'. Ga er twee uurtjes tussenuit, alleen of met een vriendin, en laat de verzorging over aan je man/een vriendin/(schoon)moeder/zus. Het is namelijk ook goed om het voor jezelf even los te laten. Bekijk dan hoe het gaat. Probeer dit regelmatig in te bouwen de komende weken (weet niet hoe lang het duurt voordat je weer aan het werk gaat), dan is de overgang naar een hele dag weg bij je dochter minder groot. Veel succes!
Hoi Alvast bedankt voor de reacties. Ouderschapsverlof is financieel niet echt een optie maar ja als het niet anders kan moeten we toch maar gaan kijken wat haalbaar is??? En misschien valt het inderdaad mee hoe ze bij de gastouder is, ik hoop het. Maar ja, ik wil toch iets achter de hand hebben zeg maar. Dat oefenen met loslaten is inderdaad een goed idee. Doen we al wel een beetje maar zal het nu nog bewuster wat meer gaan doen. En alleen slapen dat is al echt iets wat mijn aandacht al lange tijd is alleen echt meer dan 2 keer per dag lukt dat helaas nog niet. Iemand nog andere ideeen???
De enigste manier om dit te doorbreken is een bepaalde strategie consequent handhaven. Een baby leert namelijk door ervaring. Doordat ze reflux had, is ze er aan gewend geraakt, dat ze in de draagdoek rond wordt gedragen door jullie, deze ervaring heeft ze nu opgedaan. Als er verder geen reden meer is om haar niet in haar bedje te laten slapen, zal ze nu dus toch moeten leren om gewoon overdag in haar bedje te slapen, want dat is wel zo gemakkelijk als ze naar de oppas moet. Wij hebben ditzelfde probleem gehad met Noelle omdat ze zoveel huilde door een koemelkallergie. Daardoor was er bij ons een patroon ontstaan dat ze steeds weer uit bed werd gehaald als ze huilde en dan moesten we met haar rondwandelden om haar in slaap te laten vallen. Door toch consequent te zijn en haar te laten huilen nadat ze naar bed werd gebracht en dan iedere 5 minuten te troosten maar haar er niet uit te halen, heeft ze nu geleerd dat ze ook prima in haar bedje kan slapen overdag en dat we altijd weer terug komen en haar niet in de steek laten. Als je een aantal dagen een consequente aanpak volhoudt, krijgt ze het nieuwe patroon al wel door en op den duur gaat het steeds gemakkelijker met het naar bed brengen, totdat het gehuil helemaal over is en ze snapt wat er van haar wordt verwacht. Om een bepaalde aanpak er goed in te krijgen, moet je het minstens 3 weken op dezelfde manier volhouden, want dan heeft een baby het echt goed door. Als je meisje naar de oppas moet is het in elk geval wel handig om dit patroon te veranderen en ook voor jullie zelf, denk ik. Want ze wordt steeds zwaarder en loop dan nog maar eens de hele dag met je kindje in een draagdoek, lijkt mij niet echt handig en uiteindelijk krijgt een kindje toch de meeste rust als het rustig in een bedje slaapt, volgens mij.