Ziek na kinderdagverblijf

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Appeltje85, 27 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.627
    3.753
    113
    Mijn oudste zoon ging pas met 1 jaar en 3 maanden naar het KDV. Voor die tijd is hij één keer ziek geweest en dat was na zijn verjaardag waar een aantal andere kindjes waren. Vanaf het KDV een jaar lang dag in dag uit snotneuzen, virussen, niet aan te ontkomen. En daarna was het klaar.

    Mijn jongste zoon ging direct met 3 maanden, ook een jaar lang dag in dag uit snotneuzen (al was hij in zijn eerste week al verkouden want ja, z'n oudere broer nam het ook mee naar huis). En daarna was het klaar.

    Ik zie geen meerwaarde van het één ten opzichte van het ander. Ze moeten er sowieso doorheen en of dat nou door een oudere broer/zus is, op een KDV of pas op school, het gebeurd vanzelf.
     
    Salentein vindt dit leuk.
  2. Haver11

    Haver11 Fanatiek lid

    3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Oudste dochter was hier thuis tot 2.5, daarna 2 halve dagen naar de psz.
    Vanaf toen veel verkouden/ziek geweest. Ook op school weer veel ziek.
    Nu haar neusamandelen er uit zijn is ze nauwelijks ziek geweest. Wel wat verkouden maar lang niet zo erg als voorheen.

    De jongste is ook thuis, zij gaat volgend jaar naar de psz. Ze is 20mnd en ik denk 2 keer verkouden geweest ( zal ze wel oppikken van haar zus )

    Ik denk dat het ene kind er vatbaarder voor is dan de ander.
     
  3. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.448
    2.261
    113
    Ik zie en lees af en toe de opmerking dat ze toch nou eenmaal een keer er doorheen moeten, of dat nou op het kinderdagverblijf is of later. Dit is echt klinkklare onzin. Ja, het immuunsysteem moet opgebouwd worden en dat kun je pas doen dmv blootstelling aan ziektekiemen. Echter hoef je niet per se ziek te worden, bij blootstelling aan ziektekiemen en toch je immuunsysteem op te bouwen. Dat werkt als volgt:

    Bij een kinderdagverblijf zijn er vaak veel kinderen bij elkaar en de hele dag door met hetzelfde speelgoed. Als er dan een kindje ziek is krijgt een ander kindje een enorme hoeveelheid aan bacteriën of virussen binnen. Dit gecombineerd met vaak wat minder slaap en meer prikkels/stress zorgt ervoor dat het kindje dan echt ziek wordt. Een kindje wat een dag thuis is en bijvoorbeeld een ander, ziek kindje ontmoet in een speeltuin of een bibliotheek gedurende een korter moment en Minder fysiek contact, zal ook wat ziektekiemen ontvangen van het zieke mind. Hier reageert het lichaam dan op door antistoffen te maken, maar omdat het aantal virussen/bacterie mu veel lager is en het kindje minder moe/gestrest zal het kindje niet of nauwelijks ziek ervan worden terwijl het lichaam wel het immuunsysteem opbouwt
     
  4. RachelleNM

    RachelleNM Fanatiek lid

    19 aug 2015
    3.329
    2.135
    113
    Vrouw
    Mijn dochter was een halfjaar oud toen ze voor 1 dag in de week naar het kdv ging en eigenlijk is ze zelden ziek. Ja, een verkoudheidje maar dat hebben alle kinderen in het na-, en voorjaar wel :rolleyes:
     
  5. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.737
    734
    113
    Beiden meteen na mijn verlof naar het kdv gegaan. Q was heel vaak ziek, ook regelmatig op moeten halen. M kan ik denk ik op 1 hand tellen dat ze niet is kunnen gaan omdat ze ziek was. Wel is ze veel snotterig, maar of dat meer is dan bij andere kinderen weet ik niet.
    Hier dus 2 tegenovergestelde verhalen.
     
  6. fairy2011

    fairy2011 Fanatiek lid

    28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Eerste nooit naar de opvang geweest en heel veel ziek geweest. Tweede wel naar opvang gebracht en nooit wat aan de hand. Lijkt mij echt kind afhankelijk hoor.
     
  7. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Mijn zoon has na de eerste x kdv buikgriep, weken later de waterpokken, weer een paar weken later een krentenbaard en talloze verkoudheden (ongeveer 2x per maand was hij goed ziek).
    Nu is mijn dochter sowieso minder snel en minder vaak ziek, maar misschien heeft het ook geholpen dat zij niet naar een kdv ging. Het is toch een grote kruisbesmetting daar.
     

Deel Deze Pagina