Hoogte ziektewet-uitkering

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door MrsBucket, 20 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MrsBucket

MrsBucket Fanatiek lid

27 mei 2014
    1.225
    650
    113
    Hallo,

Een vervelende situatie: mijn werkgever heeft verzuimd om me ziek te melden als gevolg van zwangerschap bij het UWV, ik ben 'gewoon' ziekgemeld. Daar kwam ik de afgelopen week achter, terwijl ik vanaf begin januari al ziekgemeld ben. Bij mijn tweede werkgever is wel alles goed geregeld, daar ben ik wel ziekgemeld als gevolg van zwangerschap.

Als ik het goed heb begrepen, is de hoogte van een Wazo mijn SV-loon van de afgelopen 12 maanden/12. Ik heb een contract voor 22 uur maar werkte altijd 30 uur per week (met daarnaast ORT), dus ik ging er vanuit dat de Wazo dan ongeveer hetzelfde zou zijn als het gemiddelde van de afgelopen 12 maanden. Klopt dit? Dus stel, mijn basisloon is €20.000,- maar door meerwerk en ORT is mijn SV-loon €30.000,- dan zou ik €30.000/12 krijgen per maand?
    Hoe werkt dat met de ziektewet-uitkering? Is dat alleen mijn basisloon en niet het gemiddelde van de afgelopen 12 maanden? Dat zou veel schelen deze maand namelijk en het is fijn om er alvast rekening mee te houden.

Alvast bedankt voor het antwoord.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste MrsBucket,

Je wilt graag meer weten over de berekening van de hoogte van je Ziektewet- en WAZO-uitkering.

Als je al langer dan een jaar in dienst bent bij beide werkgevers dan zal de berekening als volgt verlopen:
    De hoogte wordt gebaseerd op het Sociaal Verzekeringsloon (SV-loon) over de periode van 1 jaar. Deze periode eindigt op de laatste dag van de op een na laatste volledige maand of de op een na laatste volledige vierwekenperiode voorafgaand aan je eerste ziekte- of verlofdag (referteperiode). Er is dus altijd 1 volledige maand of vierwekenperiode die niet meetelt.

Om tot een dagloon te komen deelt het UWV je gemiddelde SV-loon door 261.
    Als er over je onregelmatigheidstoeslag ook sociale premies zijn afgedragen, dan worden deze ook berekend in je dagloon.

Ben je voor een kortere periode in dienst?
    Dan deelt UWV je SV-loon niet door 261 maar door het aantal dagloondagen vanaf het begin van je dienstverband tot en met de laatste dag van je referteperiode.

De WAZO wordt op dezelfde manier berekend. Maar er is een uitzondering als je arbeidsongeschikt bent ten gevolge van je zwangerschap voordat je met zwangerschapsverlof gaat. Dan wordt de WAZO op een afwijkende manier berekend. Het kan dan zijn dat je dagloon verschilt ten aanzien van het dagloon van je Ziektewet-uitkering. Zie je dit terug in de beslissing van je WAZO? Neem dan contact op met UWV Telefoon Werknemers 0900-9294 of stel ons de vraag met een nieuw bericht op dit forum.

Je werkgever kan altijd nog met terugwerkende kracht bij UWV melden dat je ziek ten gevolge van je zwangerschap bent.

Actuele informatie over de hoogte van je Ziektewet vind je hier en informatie over de hoogte van de WAZO vind je hier.

Ik wens je een goede zwangerschap toe.

Met vriendelijke groet,

Mariël
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. MrsBucket

MrsBucket Fanatiek lid

27 mei 2014
    1.225
    650
    113
    Bedankt voor de informatie. Ik wacht mijn salarisstrook van deze maand af. Hoop dat het allemaal goed gaat.
    Als het goed is, meldt mijn werkgever mijn zwangerschap alsnog bij het uwv en vragen ze ook nog een Wazo aan. Ik ben benieuwd...

Deel Deze Pagina