Wat is wijsheid en waar heb ik recht op?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door theeroosje, 4 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. theeroosje

4 dec 2011
    17
    0
    0
    NULL
    NULL
    Met de zwangerschap van mijn zoontje in 2005 werd mijn contract niet verlengd omdat ik zwanger was en ik kreeg toen anderhalf jaar lang ww.

Nu ben ik zwanger van mijn tweede kindje, ik ben uitgerekend op 18 juli en mijn derde contract loopt tot 12 juni. Hierna moeten ze mij in vaste dienst nemen wat ik denk dat ze niet zullen doen, ze willen namelijk de zaak verkopen.. als het echter nog niet verkocht is tegen die tijd ben ik bang dat ik naar mijn baan kan fluiten en hun tijdelijk een partimer in dienst nemen aangezien ze mij een vast contract moeten geven.
    Mijn vragen:

Waar heb ik recht op als mijn contract eindigt in mijn verloftijd?
    En is het wijsheid om tot 34 weken door te werken of tot 36?

Alvast bedankt
    En plak ik mijn vakantie dagen voor mijn verlof of erna?

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Theeroosje,

Als je contract eindigt tijdens je zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO), houd je recht op in totaal 16 weken verlof. Je werkgever hoeft alleen maar door te geven dat je uit dienst bent gegaan. Vanaf dat moment kunnen wij de WAZO-uitkering aan jou overmaken.

Wanneer je met verlof gaat, moet je zelf beslissen. Wel is het zo dat als je na 36 weken met verlof gaat, je gedurende een week geen baan meer hebt en ook nog geen verlof. Je zou dan voor die week een WW-uitkering moeten aanvragen.

Je kunt je vakantiedagen niet na het verlof plakken; als je contract eindigt worden je vakantiedagen meestal uitbetaald. Je zou er daarom voor kunnen kiezen om voorafgaand aan je verlof al je vakantiedagen op te nemen.

Direct na afloop van het contract kun je dan het verlof laten ingaan. Je werkgever vraagt het verlof voor je aan. Hij kan daarbij vermelden dat je uit dienst gaat en dat het verlof aan jou moet worden betaald.

Na afloop van het verlof kun je dan alsnog WW aanvragen, als nog geen ander werk hebt gevonden.

Actuele informatie over de WAZO vind je hier.

Ik wens je een goede zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. theeroosje

4 dec 2011
    17
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het beste is dus inderdaad met 34 weken al verlof op te nemen want dat valt nog binnen mijn contract.
    Ook is het handig om de vakantiedagen daarvoor nog te plakken en ik eerder kan stoppen met werken.
    Vanaf welke datum moet ik ww aanvragen? pas na mijn verlof?
    Wie betaald dan mijn verloftijd ?

Alvast bedankt, je helpt mij hier enorm mee.

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Theeroosje,

UWV betaalt altijd het zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO). Meestal betalen wij die aan de werkgever, die het vervolgens aan de werkneemster overmaakt. Als je geen werkgever meer hebt, betaalt UWV direct aan jou.

Binnen 4 weken nadat de WAZO begint, krijg je een beslissingsbrief van UWV. Hierin staat hoe hoog de uitkering is, en hoe lang deze duurt.

4 weken voordat de WAZO eindigt, kunt je een WW-uitkering aanvragen. Dat kan via de website van het Werkbedrijf. Daar kun je je ook inschrijven als werkzoekende.

Actuele informatie over de WW-aanvraag vind je in deze brochure.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina