Ziek na verlof door zwangerschap

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by meike1234, Oct 1, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. meike1234

meike1234 Actief lid

Sep 27, 2011
    218
    0
    0
    Nederland
    Hoi,

Mijn contract is niet verlengd. En ik zit nu in de ziektewet ( zwangerschap gerelateerd). Over 2 weken ga ik met verlof. Maar ik moet dus na mijn verlof geopereerd worden ( ook zwangerschap gerelateerd). Neem aan dat ik mezelf moet ziek melden? Ik weet nu ook nog geen datum van operatie omdat het gewoon nog te ver weg is. Dit ga ik allemaal regelen na de bevalling.

En vanaf wanneer ben ik officieel werkloos en verplicht te solliciteren? Niet in mijn verlof toch?

En dan vraag ik me ook nog af hoe het zit met KDV. Mijn jongste zoon gaat naar het kdv en oudste naar de BSO. Vanaf 2016 mag je 6 maanden je kinderen naar de opvang laten gaan met behoudt van kinderopvangtoeslag als je werkloos bent. Maar vanaf wanneer moet ik tellen?

Ik ga er zelf vanuit dat ik pas een uitkering hoef aan te vragen als ik hersteld ben van de operatie's en dan dus ook officieel werkloos ben?

Vraag me af of dit dus klopt.

Mvg,

Meike

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Meike,

Je hebt een aantal vragen over je uitkeringen.

Moet ik mij ziek melden als ik na afloop van het verlof geopereerd word?
    Ja, je kan hiervoor op de laatste dag van het verlof bellen met 0900 9294 om je ziek te melden.

Wanneer gaat de WW-uitkering in en ben ik verplicht te solliciteren?
    De WW kan je aanvragen per de datum waarop je hersteld bent. Dat is dan ook het moment dat de sollicitatieplicht in gaat.

De kinderopvangtoeslag wordt door de Belastingdienst uitbetaald. Je kan de vraag over de toeslag daar stellen. Het telefoonnummer van de Belastingdienst is 0800 0543.

Ik wens je alvast veel sterkte met de operatie.

Actuele informatie over ziek na het zwangerschaps- en bevallingsverlof vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page