Hallo, Mijn uitgerekende datum is 02-06-2015, en wil graag vier weken voor deze datum met verlof (5 mei als ik het goed heb uitgerekend). Nu loopt mijn contract 3 april af, dit contract wordt wel verlengd alleen op basis van het nieuwe contract ga ik 3 dagen werken i.p.v de 4 dagen die ik nu werk. Hoe gaat dit in ze werk met mijn zwangerschapsuitkering, wordt er dan nog uitgegaan van 4 dagen of 3 dagen gebasseerd op het nieuwe contract? Ook zou ik graag de hoogte van mijn zwangerschapsuitkering willen berekenen alleen kom ik hier niet helemaal uit. Ik heb namelijk vanaf oktober een contract, dat is nog geen jaar. Hoe kan ik dan de dagen berekenen? Ik hoor het graag! Met vriendelijke groet, Maxime
Beste Maxime, Je wilt weten op welk arbeidsovereenkomst de zwangerschapsuitkering (WAZO) wordt bepaald. UWV kijkt normaal gesproken voor de dagloonberekening naar een referteperiode van een jaar voor ingang van je verlof. Daarbij kijkt UWV niet naar de laatste volledige maand of vierwekenperiode voor ingang van de maand waarin je met verlof gaat. Je geeft aan nog geen volledig jaar gewerkt te hebben bij je werkgever. UWV kijkt dan naar het SV-loon dat je verdiende in een periode die begint op de eerste dag van jouw dienstverband tot en met de laatste dag van de referteperiode. Krijg je bijvoorbeeld per maand betaald? Dan eindigt jouw referteperiode op 31 maart 2015. UWV deelt vervolgens dit totale SV-loon niet door 261 dagen, maar door het aantal werkbare dagen in deze periode. De uitkomst is je dagloon. UWV kijkt dus naar het arbeidsovereenkomst gebaseerd op jouw vierdaagse werkweek. Actuele informatie over de berekening van het dagloon van de WAZO vind je hier. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare