ziek na zwangerschapsverlof

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Girlliej, 18 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Girlliej

Girlliej Bekend lid

7 dec 2013
    945
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goedendag,

mijn zwangerschaps verlof loopt 24 januari af en heb aansluitend nog 2 maanden ouderschapsverlof aangevraagd dit is al goedgekeurd bij mijn werkgever.

Helaas ben ik na mijn bevalling erg veel bloed verloren waardoor ik een laag ijzer gehalte heb.ik ben nog niet genoeg aangesterkt om eventueel te kunnen werken, word mijn ouderschapsverlof dan aangepast en ga ik dan de ziektewet in?

ik sta de hele dag in een winkel voor mijn werk maar kan nog niet eens 20 min met mijn kind rondlopen dus laat staan in een winkel werken hoe word dit beoordeeld? moet ik via de verloskundige of mijn dokter een verklaring vragen? of moet ik mij gewoon ziek melden op het werk en gaat het daarna via jullie?

Alvast bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

#2 UWV, 19 jan 2016
    Laatst bewerkt: 1 feb 2016
    Goedemorgen Girlliej,

Allereerst hartelijk gefeliciteerd met de geboorte van je kindje.

Je geeft aan dat je na de bevalling nog klachten hebt. Dat is spijtig om te horen.

Je kunt je het beste ziek melden bij de werkgever.

Als de ziekte te maken heeft met de bevalling zal deze de ziekmelding doorzetten naar UWV. UWV betaalt dan je salaris gedurende maximaal 2 jaar.

Als de ziekte niet te maken heeft met je bevalling zal de werkgever je salaris doorbetalen gedurende 104 weken.

Actuele informatie over ziekte na WAZO vind je hier.

In de ziekteperiode hoef je geen ouderschapsverlof op te nemen. Je kunt het beste overleggen met de werkgever om het ouderschapsverlof te annuleren.

Voor actuele informatie over ziekte en ouderschapsverlof zie hier.

Ik wens je een spoedig herstel.

Met vriendelijke groet,

Peter
    UWV Webcare Team

3. Girlliej

Girlliej Bekend lid

7 dec 2013
    945
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb mij nu ziek gemeld maar mijn ouderschapsverlof loopt door ik krijg dus niet betaald... maar betaald het UWV mijn salaris nu wel uit aan mijn werkgever? want ik moet wel bellen zodra ik beter ben en misschien naar de arboarts.

Hoe kan ik dit nakijken vind het zo raar dat ik al die dingen moet doen terwijl ik geen eens betaald word?

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Girlliej,

Ik snap goed dat je vragen hebt naar aanleiding van de ziekmelding bij je werkgever.

Als je klachten ten gevolge van de zwangerschap/bevalling zijn dan zou de werkgever je ziek moeten melden bij UWV. Je komt dan mogelijk in aanmerking voor een Ziektewet-uitkering.
    Als je een uitkering ontvangt is het niet mogelijk om ouderschapsverlof op te nemen.
    Mijn advies is om te bellen met 0900-9294 om te kijken of de werkgever je ziek heeft gemeld bij UWV.
    Zoek daarnaast ook juridisch advies, dit kun je doen bij je vakbond, rechtsbijstandverzekering en/of het Juridisch Loket.

Zodra je meer weet over de stand van zaken van je ziekmelding kun je weer contact opnemen met je werkgever.

Ik wens je veel succes.

Met vriendelijke groet,

Mariël
    UWV Webcare Team

5. Girlliej

Girlliej Bekend lid

7 dec 2013
    945
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de snelle reactie kunnen hun mij dan ook vertellen of zij mijn werkgever betalen?of mogen ze deze informatie niet geven? want ze hebben me sowiso aangemeld bij het uwv

Alvast bedankt

6. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Dag Girlliej,

Je vraagt of mijn collega?s bij 0900 -9294 mogen vertellen of jouw Ziektewetuitkering wordt overgemaakt naar je werkgever.

Dat mogen ze je inderdaad vertellen.

Je kunt ook in de toekenningsbrief van de Ziektewetuitkering zien of er wordt overgemaakt naar je werkgever of naar jou.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Peter
    UWV Webcare Team

7. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

8. Girlliej

Girlliej Bekend lid

7 dec 2013
    945
    0
    0
    NULL
    NULL
    dankjewel maar ik ben natuurlijk al bevallen;)

9. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Oeps, dat was een foutje. Ik wens je een fijn ouderschapsverlof!

Deel Deze Pagina