Na 4 maanden opnieuw in ziektewet, nu door zwangerschap-> gevolgen?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door hummeltje5, 4 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.551
    13.821
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Hallo UWV webcareteam,

binnenkort is het 4 maanden geleden dat ik -betergemeld- uit dienst ben getreden bij mijn vorige werkgever. Daarvoor heb ik zo'n 1,5 jaar in de ziektewet gelopen.

Nu ben ik al een geruime tijd zwanger (>6 maanden) en tevens in dienst bij een nieuwe werkgever. Onlangs dat ik m'n werkuren al verschillende keren in overleg heb aangepast, merk ik dat met de vermoeidheid die me met name in de namiddag en avonduren parten speelt, werken nauwelijks meer te doen is voor mij.

De afgelopen maand heb ik dan ook regelmatig verlofuren opgenomen, omdat ik het niet meer trok (terwijl als ik gebruik had kunnen maken van het 1/8e deel extra pauze, dit waarschijnlijk niet gebeurd was. Mijn werkgever weigert dit te betalen).

Nu ben ik vanmiddag bij de verloskundige geweest, en zij adviseerde me toch om me deels ziek te melden.

Nu zijn mijn vragen:
    - Heeft het gevolgen aangezien het net 4 maanden geleden is dat ik voor langdurige tijd in de ziektewet heb gelopen (zij het vanwege andere omstandigheden)? Ik weet dat hier wat haken en ogen aan zitten namelijk, maar ik ben even kwijt (en kan het ook niet goed vinden op internet) hoe lang de periode tussen twee ziekmeldingen minimaal moet zijn.
    - Als ik me ziekmeld op grond van de zwangerschap, dan ben ik toch verplicht 6 weken voor de uitgerekende datum met verlof te gaan? Waarom is dit eigenlijk zo geregeld (want ik heb liever meer weken na de geboorte, dan er voor. Vandaar ook dat ik gekozen had om 4 weken van te voren met verlof te gaan.)?
    - Als je je ziekmeld op grond van zwangerschap, zit er dan even goed een re-integratietraject aan vast?

Hartelijk dank alvast, jullie zouden me zeer uit de brand helpen met de antwoorden die ik zoek!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Hummeltje5,

Je hebt een aantal vragen over ziekte en re-integratie in verband met je zwangerschap. Ik zal ze hieronder beantwoorden.

- Heeft het gevolgen aangezien het net 4 maanden geleden is dat ik voor langdurige tijd in de ziektewet heb gelopen.
    Als er tussen twee ziekteperiodes minder dan vier weken zit, worden ze voor de Ziektewet samengeteld. Omdat er in jouw situatie meer dan vier weken zit, telt een nieuwe ziektewetperiode van maximaal 104 weken (oftewel twee jaar).

- Als ik me ziekmeld op grond van de zwangerschap, dan ben ik toch verplicht 6 weken voor de uitgerekende datum met verlof te gaan?
    Dat klopt, als je ziek bent in de zogenoemde flexibiliseringsperiode gaat je verlof zes weken van tevoren in. Ziektedagen in de flexibiliseringsperiode, de periode van vier tot zes weken voorafgaand aan je uitgerekende bevallingsdatum, worden namelijk automatisch tot het zwangerschapsverlof gerekend. En daarom van het bevallingsverlof afgetrokken.

- Als je je ziekmeld op grond van zwangerschap, zit er dan even goed een re-integratietraject aan vast?
    Ja, als je niet in staat bent je eigen werk te doen, moet je altijd proberen te re-integreren naar ander werk, dat je ondanks je klachten nog wel kunt doen. Met je werkgever maak je afspraken over eventueel vervangend werk. Welk werk je ondanks je klachten nog kunt uitvoeren, wordt beoordeeld door de Arbodienst.

NB: je geeft aan dat je werkgever weigert je extra pauzes te geven. Deze regels omtrent werk en zwangerschap worden niet door UWV uitgevoerd, ik kan je hier daarom niet inhoudelijk over adviseren. Op de website van Rijksoverheid vind je meer informatie over werk en zwangerschap, waar je wellicht iets aan hebt. Anders kun je ook altijd even bellen met het Informatienummer Rijksoverheid.

Op onze website vind je actuele informatie over opvolgende ziekteperiodes, ziekte tijdens zwangerschap en re-integratie bij ziekte.

Ik wens je een fijne verdere zwangerschap!

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team

3. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.551
    13.821
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Robert, hartelijk dank voor je uitgebreide antwoorden!

Nog wel één vraag nav. antwoord nr. twee:
    - Geldt dit ook als je je maar dééls ziekmeldt (voor een laag percentage dus)?

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste hummeltje5,

Klopt. Ook wanneer je niet voor 100% stond ziekgemeld, gaat je verlof zes weken voor de uitgerekende datum in.

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team

Deel Deze Pagina