Dames, Ik zit met een dilemma. Op het werk moet de vakantieplanning gemaakt worden en we hebben een klein team van 3, dus er moeten er eigenlijk 2 aanwezig zijn om de afdeling goed te laten draaien. Vandaag hadden we het er over en een collega wil in augustus naar Zuid-Afrika. Ik ben nu bijna 9 weken zwanger en ben dus 11 augustus uitgerekend en de maand augustus dus niet aanwezig. Ik wil eigenlijk nog niet vertellen dat ik zwanger ben, vind het nog te vroeg, maar ben bang dat de collega zijn vakantie gaat boeken. Hoe we het moeten doen tijdens mijn verlof weet ik sowieso nog niet. Wat zouden jullie doen? Vertellen of niet?
Hihihi je bent wel langer afwezig dan alleen de maand augustus hoor Of je het vertelt of niet daarin kan ik je niet adviseren. Maar je baas ontvangt gewoon een uitkering voor jou, zodat hij een vervanger voor jou kan aannemen ivm de vier maanden die jij niet aanwezig bent. Je collega's kunnen echt wel met vakantie hoor.
Dat hangt er vanaf hoe goed je band is met je collega's, denk ik. En van wat je verwacht dat je werkgever gaat doen. Als je een goede band met je collega's hebt en niet wilt dat haar vakantie in het water valt, kan ik me voorstellen dat je het wel vertelt. Als je ook een goede baas hebt waarvan je verwacht dat die wel met een oplossing komt waardoor de vakantie gewoon door kan gaan, zou ik het niet zeggen. Aan de andere kant: denk je dat je collega al binnen nu en 3 weken boekt? Anders kan je het natuurlijk met 12 weken direct zeggen... Je bent nu al 9 weken, dus het schiet al op! Het is alleen een beetje lullig als ze heel druk bezig zijn met vakantieplannen (ik zie dat helemaal voor me, met boekjes, en safari's en wilde dromen) en jij komt over 3 weken met je nieuws en het hele plan gaat niet door...
Ik zou niet weten waarom haar vakantieplannen niet door kunnen gaan. Als zij van de werkgever toestemming krijgt om in een bepaalde periode vrij te zijn en ze heeft al geboekt, kan hij dat echt niet meer terugdraaien hoor! Je baas moet gewoon voor vervanging voor jou zorgen.
Bedankt voor jullie reacties dames! Heb uiteindelijk besloten om het nog niet te vertellen. De collega in kwestie gaat 2 weken, niet 3,5 zoals ik dacht. Dat maakt het dan beter voor de andere collega om te overzien.