Hoi Mijn dochter is bijna 5 en gaat al naar school. Een dag in de week gaat ze naar bso. Gevoelsmatig gaat het daar niet goed. Ze zit in een groep die bestaat uit 10 jongetjes (een aantal uit haar klas) en maar drie meisjes (mijn dochter inclusief). Met een van die meiden is ze inmiddels bevriend geraakt. Die twee zijn wereld van verschil maar dat geeft niet omdat het super leuk gaat als ze samen zijn. Dochtertje vindt het niet zo leuk om met jongens te spelen (ze zijn echte drukke jongens). De samenstelling in de bso op de dag dat ze daar gaat, tja, dat kan gebeuren, is eenmaal zo. Nou is het volgende aan de hand. Als ze naar BSO moet gaan, en dat weet ze, begint ze te huilen. Ze wil gewoon niet. Als we haar komen ophalen is ze vaak , als de kids buiten zijn, alleen. Ze staat te observeren zeg maar. Ze vind dat niet erg. Maar wil ook zeggen dat ze niet comfortabel genoeg voelt om met de kids te spelen. Als haar vriendinnetje er niet is, heeft zij letterlijk niemand om mee te spelen. Laatst (na zoveel keer dus) haalde ik haar op, ze was weer alleen. 's avonds vroeg ik haar waarom ze niet met andere kindjes speelt. Ze gaf aan "Mama maar dat wil ik graag alleen wil niemand met mij spelen. En dan ga ik gewoon kijken". Dat deed me zeer. Het feit ook dat als we haar ophalen, ze geeft zoo harde knuffel en wil ons niet loslaten hoe blij is ze als ze ons ziet. Verder gingen we een gesprek aan met de leidsters. Wat blijkt , ze herkennen dat helemaal niet. Ze vonden het maar vreemd. Mijn dochter kan zich nog niet voldoende uitdrukken, maar met heel goed navragen , en het goed kennen van eigen kind weet ik dat ze gewoon niet blij is . Dat hebben we ook aangegeven. We hebben twee PM'rs gesproken. Een daarvan hield zich heel groot in het belang van de organisatie en hoe goed ze het doen en puntje bij paaltje definieerde zij mijn kind als maar te gevoelig en gewoon een onopvallende kind. Zelfs had ze als voorbeeld genoemd dat bij TSO (tussentijds lunch) een hulpmoeder mijn kind RAAR vond. Dat ging me te ver. Verder gaf ze aan dat ze andere kindjes niet kan dwingen om met haar te spelen. Dat snap ik wel, volstrekt. Maar ik zie ook geen blije kind thuis. De andere PM staat wat dichterbij mijn dochter maar ze kende haar niet genoeg (ze hebben nl bij de BSO zoveel inval gehad en geen enkel overdracht over kindjes) Ze staan maar daar lekker te kletsen (is altijd hoe ik ze tref)De tweede was dus bereid om wel wat mee te doen. Nou gaat het dus om het gevoel, het zit bij mij niet zo goed. Mijn man is wat nuchterder, en zegt dat wij moeten afwachten en hun kans geven. Hoe meer ik denk aan dat gesprek hoe minder wil ik dat mijn kind daar blijft. Wie geeft mij garanties? Het vervelende of juist het handige bij dit opvang is dat ze samenwerken met zwembad in de buurt en zouden ze haar naar zwemles brengen. Dit was onder andere een van redenen waarom wij toen voor de nieuwe opvang hebben gekozen, ook dichterbij het huis. Ze wordt binnenkort 5 en zal ze moeten gaan, naar de zwemles. Maar dit komt zo ongelukkig uit... Haar wel laten of niet... Verder zijn ze zeer slecht telefonisch bereikbaar, niet helder in communicatie en gewoon nalatig. Voor de vakantie was er een leuke PM maar ze is ziek geworden, dus daardoor zien we ook terugval bij ons kind. Ik weet nu even niet wat wel en wat niet te doen. Hebben jullie misschien ervaringen, tips. Ik weet het even niet meer. Bij de oude opvang (KDV), voordat ze naar huis ging (mijn zoontje gaat nu daar) zijn ze echt beter in hele simpele dingen, zoals communicatie, ze werken met apps, reageren altijd... Wat zouden jullie doen?
Als er een fijne bso of gastouder beschikbaar is dan zou ik daar zeker gaan kijken en mee in gesprek gaan. Al os het gewoon om eens te vergelijken. De voorbeeldenvan uitspraken door leidsters die je noemt vind ik bijzonder en niet echt getuigen van professionaliteit.
Ik vind het wel erg makkelijk gezegd dat de PM'ers de andere kinderen 'niet kunnen dwingen' om met je dochter te spelen. Op onze BSO (en ook op school trouwens) is de afspraak dat niemand wordt buitengesloten. Dat wordt actief nageleefd door de PM'ers. Het klinkt alsof de kinderen op jullie BSO het maar uit moeten zoeken wat ze 's middags doen en met wie. Op onze BSO worden verschillende activiteiten aangeboden waaraan verschillende groepjes kinderen mee kunnen doen. Bijvoorbeeld knutselen, spelen in het gymlokaal, met KNEX spelen. Er worden dus bepaalde dingen klaargezet en het is echt de bedoeling dat een groepje hier samen gaat spelen. De wat oudere kinderen spelen natuurlijk ook wel zelfstandig, maar dan nog is het niet toegestaan dat er kinderen worden buitengesloten.
Bedankt! Dat hoort inderdaad zo te gaan zoals jij omschrijft Superjollie. Ik ga zeker elders kijken. Ik heb een knoop doorgehakt!