Goedemorgen, Aan het begin van mijn zwangerschap ben ik helaas mijn baan verloren wegens bedrijfseconomische redenen. Op 3-7 is onze zoon geboren en ik heb t/m 19-9 een wazo uitkering. Voor mijn zwangerschapsverlof had ik een zw uitkering ivm hoge bloeddruk tijdens de zwangerschap. Inmiddels ben ik weer aan het solliciteren en mag ergens op gesprek komen. Mocht dit iets worden, ga ik per 1-10 waarschijnlijk proberen weer te werken. Op welke manier kan ik het best de laatste 10 dagen na m'n wazo uitkering "overbruggen"? (Van 19-9 t/m 30-09) Ik ben bevallen met een keizersnee en voor mijn gevoel nog niet helemaal hersteld maar wil het werken wel weer gaan proberen,kan ik de laatste 10 dagen terug naar de zw? Of moet ik ww aanvragen? Alvast hartelijk dank voor uw advies en antwoord. M.vr.gr. Ellen
Beste ellen3012, Allereerst nog van harte gefeliciteerd met de geboorte van je zoon. Je geeft aan nog niet helemaal hersteld te zijn na je bevalling. Heb je zwangerschaps- of bevallings gerelateerde klachten? Je kunt jezelf dan ziekmelden bij UWV. Bel hiervoor UWV Telefoon Werknemers (0900-9294) op twintig september. Zolang je ziek bent, heb je geen recht op WW. Je dient namelijk beschikbaar te zijn voor de uren waarvoor je een WW-uitkering aanvraagt. Ga je vervolgens aan het werk vanuit een Ziektewet-uitkering? Geef dit door via dit wijzigingsformulier. Actuele informatie over ziek zijn na het zwangerschapsverlof vind je hier. Ik wens je veel beterschap en succes in je eventuele nieuwe baan. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste Martijn, Dank voor je snelle antwoord. Ik begrijp dat wanneer ik nog niet voldoende hersteld ben om te kunnen werken ik een zw uitkering kan krijgen en wanneer ik wel hersteld ben maar geen werk heb een ww uitkering kan aanvragen. Dit was mij bekend. Mijn vraag was eigenlijk: Wat te doen ( als ik de baan krijg) met de dagen tussen 20-9 en 1-10 ? Mijn wazo uitkering is dan afgelopen en het gaat maar om 10 dagen..... Hopelijk kunnen jullie mij hierin adviseren. Alvast bedankt. M.vr.gr. Ellen
Beste ellen3012, Ik adviseer je afhankelijk van je situatie om toch een uitkering aan te vragen. In jouw geval een Ziektewet-uitkering. Stel dat je niet kunt beginnen in je nieuwe dienstbetrekking per 1 oktober. Dan zul je alsnog met terugwerkende kracht een Ziektewet-uitkering moeten aanvragen met alle gevolgen van dien. Er zal naar de reden van de te late ziekmelding worden gevraagd. Afhankelijk van je reden zal er een boete/maatregel volgen. Bovenstaande is ook het geval mocht je in aanmerking komen voor een WW-uitkering. Of je gebruik wilt maken van een Ziektewet-uitkering is aan jou. Als je zeker bent van de nieuwe dienstbetrekking en je wilt geen gebruik maken van de Ziektewet-uitkering, dan hoef je hem niet aan te vragen. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare